Carlsberg: Den kolde hjerne hos skotterne vil tage over

Carlsbergs pressechef Jens Peter Skaarup er overbevist om, at når deadline nærmer sig, så vil følelserne glide i baggrunden og bestyrelsen i S&N vil slå den kolde hjerne til.

The Takeover Panel har sat en deadline op for Carlsberg og Heineken, hvis de ønsker at smide et formelt bud på bordet i bestræbelserne på at få ejerskabet over aktiviteterne i Scottish & Heineken.

I forlængelse af meddelelsen melder Carlsberg ud, at man fortsat vil gå efter bestyrelsens anbefaling af tilbuddet.

Det kan virke som en dristig strategi, fordi Carlsberg dermed er afhængige af, at bestyrelsen i S&N rent faktisk radikalt ændrer opfattelse af buddet fra det dansk/hollandske konsortium.

Jens Peter Skaarup, hvad er det, der gør, at Carlsberg fortsat tror på, at bestyrelsen i Scottish & Newcastle pludselig vil gå i dialog med Jer efter 2 måneders intens modstand?

”Man kan sige, at nu hvor The Takeover Panel har sagt til os, nu har I til den 21. januar, så følger deraf jo, at skotterne også må gøre op med dem selv, om de vil gøre, som vi har opfordret dem til, nemlig at indlede drøftelser med os. Når situationen bliver mere og mere alvorlig, og det gør den jo når man nærmer sig en deadline, så vil følelserne vige for det professionelle skøn. Og til det professionelle skøn hører, at der vil det skabe værdi for virksomhedens aktionærer at takke ja til tilbuddet om 750 pence per aktie,” siger Jens Peter Skaarup til Business.dk.

Hvor har du set før, at følelserne, når deadline nærmer sig, vil vige for det professionelle skøn?

”Det har vi set i andre situationer. Det er en almindelig menneskelig mekaniske, når det er uforpligtende hvad man siger, fordi der ikke er en deadline, så kan man give sine følelser i vold, men det ændrer sig, når man komme tættere på. Så er det den kolde hjerne, der tager over”.

Men er det ikke omkostningsfrit for bestyrelsen i S&N at fastholde deres modstand?

”Kun hvis man er fuldstændig sikker på, at værdien af virksomheden vil blive fastholdt også hvis buddet falder væk. Og der har man set før, at det kan ikke lade sig gøre. Vi siger også indirekte, at når vi mener, at vores bud tjener aktionærerne i S&N bedst, at det ikke tjener dem bedst, hvis de ikke tage i mod tilbuddet fra os”.

Er det ikke at spille højt spil og satse på, at S&N-bestyrelsen ændrer opfattelse af Jeres tilbud?

”Det mener vi ikke, det er”.

Men hvis de fastholder deres modstand og I holder på, at I godt vil have bestyrelsens opbakning og en due-dilligence før fremlæggelsen af et forpligtigende tilbud, så er det jo helt op til S&N-bestyrelsen om det skal blive til noget eller ej?

”Vi har jo sagt hele tiden, at vi holder alle døre åbne, men at vi går efter et anbefalet tilbud. De 750 pence per aktie overgår langt værdien af S&N som selvstændig virksomhed. Vi håber selvfølgelig også, at aktionærerne vil lægge et pres på bestyrelsen, for det er jo deres penge, der er i klemme. Hvis aktionærerne kan se en gevinst foran sig, så er jeg sikker på, at de også vil lægge pres på bestyrelsen”.

Har I set indikationer på at aktionærerne p.t. udøver det pres på bestyrelsen

”Det kan jeg ikke svare på, for jeg ved det ikke. Men det vil være underligt hvis de ikke kan se det attraktive i vores tilbud. Aktionærerne er jo folk, der er vant til at regne”.

Og der er fortsat ingen dialog mellem konsortiet og S&N?

”Nej, der skal to til at danse,” siger Jens Peter Skaarup til Business.dk.