Carlsberg Danmark vinder markedsandele - direktør

 

Der er fremgang for Calrsberg på hjemmemarkedet Danmark. Det slog den ansvarlige for Carlsberg Danmark, Jesper Jørgensen, fast på et møde for journalister på Øresund tirsdag.

 

Carlsbergs opgave har været at flytte markedet op i værdikæden, som han udtrykte det. Det betyder, at der skal sælges flere øl til dyrere priser.

 

Markedet deles i fire elementer i en pyramide med et fundament af discountøl, hvor prisen er mindre end 10 kr. pr liter, oven på det er der et pyramidelag af mainstream øl, hvor literprisen er 10-13 kr. pr liter og ovenover dette igen et premium segment, hvor literprisen er 13-19 kr. I toppen ar pyramiden befinder superpremiumsegmentet sig, og der hører blandt Carlsberg Jacobsen øl med en pris på mere end 19 kr. pr. liter til.

 

Det er opad i den pyramide, at Carlsberg skal flytte ølsalget, således at der tjenes flere penge. Og det lykkes, sagde direktøren for Carlsberg Danmark.

 

Fra 2005 til i år er markedsandelen steget på flere områder, oplyste han.

 

I mærkevaresegmentet hvor Tuborg og Carlsberg befinder sig, er markedsandelen steget fra 54,2 pct. i 2005 til 56,6 pct. i 2007. Den samlede markedsandel på øl er i samme periode steget fra 62,8 pct. til 64,1 pct.

 

Markedsandelen på læskedrikke er steget fra 49,1 pct. i 2005 til 50,7 pct. i 2007. I 2006 var den nede i 47,9 pct.

 

- Stigningen fra 2006 til 2007 skyldes introduktionen af Coca Cola Zero, som er en stor succes, forklarede han.

 

Som en anden positiv ting noterede han sig, at Carlsberg og Tuborg-mærket for første gang i tyve år viste vækst sidste år. Det ventes også at være tilfældet i indeværende år.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )