Brugt Ferrari er bedre køb end Ferrari-aktie

Mens Ferrari har haft det svært på fondsbørsen, siden den italienske producent af superbiler blev børsnoteret sidste år, så stiger de klassiske biler i pris.

Foto: MICHAEL FIALA. En klassisk Ferrari pudses under The Quail, et bilshow i Carmel, Californien i august 2014. REUTERS/Michael Fiala
Læs mere
Fold sammen

Verdens rigmænd har mere appetit på de klassiske Ferrari-biler end på fabrikkens aktier. Siden Ferrari sidste år blev børsnoteret, er aktien faldet med tocifrede procenter frem til mandag, da Ferrari både skifte ud på chefgangen og opjusterede sine forventninger.

Nu regner den italienske superbil fabrikant med at tjene 800 millioner euro - knap 6 milliarder kroner - i år, hvilket er 130 millioner euro mere end hidtil forventet. Det vil vise sig, om det løfter aktiekursen over de kommende dage.

Hidtil har en Ferrari-aktie højest kostet 56,75 dollar. Det var sidste år, da børsnoteringen havde fundet sted i New York. Men allerede i februar i år ramte aktie et hidtidigt lavpunkt på kun 32 dollar - et fald på 43,6 procent. Mandag blev aktien handlet til 45,18 dollar efter et mindre fald i kølvandet på den nye direktørs tiltræden. Det er den hidtidige bestyrelsesformand for Ferrari, Sergio Marchionne, der overtager posten efter 63-årige Amedeo Felisa.

Men den nye ledelsen skal trække kursen gevaldigt op, hvis den skal hamle op med en investering i en af de hæderkronede klassiske Ferrari-biler. De har i flere år været eftertragtede investeringsobjekter, viser en opgørelse fra det London-baserede analyseforma Hagi.

Hagi står for Historic Automobile Group International, og selskabet udarbejder løbende indeks over priserne på de mest værdifulde klassiske biler, der handles verden over.

Det seneste indeks fra marts viser, at de klassiske Ferrari-biler dog er ved at miste lidt at pusten. Men de er stadig blevet 6,38 procent dyrere over det seneste år - på trods af et lille fald i år. Hagi tilskriver prisfaldet i år, at de udbudte modeller i år har haft større produktionstal end tidligere - og dermed ikke er så sjældne og værdifulde. På tre år er priserne stadig steget svimlende 84 procent.

Hele projektet med at børsnotere Ferrari stammer fra manden, der nu sætter sig i chefstolen, Sergio Marchionne. Han er nemlig samtidig tochef i Ferraris tidligere ejer, Fiat Chrysler-koncernen. Børsnoteringen er en brik i planen, der skal styrke den lidt skrantende Fiat Chrysler-koncernen økonomisk.