APM har femdoblet indtægter fra salg af skibe og rigge

 

Salg af skibe og rigge fylder mere og mere på bundlinien hos A.P. Møller - Mærsk. Siden 2002 er indtægterne fra salg af skibe femdoblet fra 723 mio. kr. i 2002 til 4,2 mia. kr. i 2006, mens A.P. Møller - Mærsk alene i første halvår af i år har scoret 3,6 mia. kr. på salg af skibe og rigge.

 

Den høje grad af engangsindtægter på bundlinien skuffer aktiemarkedet, der gerne havde set en større forbedring af den underliggende drift. Men salg af skibe og rigge er en del af forretningen hos A.P. Møller - Mærsk, slår regnskabsdirektør Per Møller fast.

 

- Det er en del af forretningen at sælge skibe og tjene penge på det, og det er jo ikke det dummeste i verden at sælge skibe, når priserne er høje. Stigningen hænger sammen med, at markederne for brugte skibe og rigge er steget voldsomt. Derfor er avancen meget større i år end for fem år siden, siger Per Møller til RB-Børsen.

 

Han vil ikke kommentere om niveauet for salg af skibe og rigge vil være lige så højt i fremtiden.

 

- Det er der ingen, der kan love. Markedet for brugte skibe kan jo vende, men generelt er det en del af den almindelige flådefornyelse at sælge skibe, konstaterer regnskabsdirektøren.

 

Analytiker Finn Bjarke Petersen fra Standard & Poor's Equity Research påpeger, at niveauet for engangsindtægter har været ekstremt højt i år og sidste år.

 

- Engangsindtægterne er nok lidt højere i indeværende halvår end normalt. Det skyldes nok primært, at der er solgt tre rigge, og det fylder da meget i billedet. Det er en løbende del af forretningen, og man kan da altid diskutere, hvordan man skal indregne det, men det påvirker ikke min bedømmelse af selskabet, siger Finn Bjarke Petersen til RB-Børsen.

 

Han peger på flere grunde til den eksplosive stigning i engangsindtægterne siden 2002.

 

- 2002 var vel bundskraberen for de fleste shippingmarkeder. Dermed var skibspriserne lave, og derfor var det et tåbeligt tidspunkt at sælge for mange skibe. Set over en længere periode forsøger de at holde en gennemsnitligt flåde-alder på omkring 10 år. Samtidig har de lavet nogle opkøb, hvor de har fået nogle ældre skibe ind, som de har solgt fra. Der er generelt en rimelig fornuftigt systematik i tingene, påpeger Finn Bjarke Petersen.

 

Halvårsregnskabet fra A.P. Møller - Mærsk skuffede umiddelbart en del af iagttagerne af den danske koncern, mens aktiemarkedet dog endte med at sende aktien en anelse op. Finn Bjarke Petersen er dog tilfreds med tallene fra A.P. Møller - Mærsk.

 

- Jeg sidder ikke og piver. Jeg synes, resultatet var bedre end ventet. Regnskabet bekræfter, at nedturen i containerforretningen er stoppet. Balancen i containermarkedet ser bedre ud fremover end den er i dag. Derfor vil vi se en positiv udvikling i raterne fremover, og det er den helt afgørende svingfaktor for resultaterne i A.P. Møller - Mærsk, siger Finn Bjarke Petersen.

 

Dermed mener han, at nedturen for Maersk Line er ved at være ovre. Købet af det britisk/hollandske rederi P&O Nedlloyd i 2005 sparkede en større nedtur i gang for verdens største containerrederi, og det er svært at se værdien af det opkøb i dag.

 

- Set i bagklogskabens lys er der ingen tvivl om, at det er svært at se de store gevinster ved købet af P&O Nedlloyd. A.P. Møller - Mærsk er måske kommet til en erkendelse af, at det ikke nødvendigvis er "big is beautiful". Men om de har fortrudt eller ej er bare ikke så interessant herfra, mener Finn Bjarke Petersen.

 

- Det kommer an på, hvilket ærinde du er ude i. Hvis du vil skrive historie og prøve og finde ud om det var klogt at købe P&O Nedlloyd er det en ting. Men det der interesserer mig er om indtjeningen vil stige herfra, hvor vi står nu. Hvordan vil containermarkedet udvikle sig fremover? Det er det afgørende for kursudviklingen fremover, siger Finn Bjarke Petersen.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )