APM: Fragtsammenslutning varsler hårdere kurs på Europa-Asien

 

Det skal være slut med at tage containere næsten gratis ombord, når skibe fra eksempelvis A.P. Møller-Mærsk sejler tilbage til Asien efter flere varer til de europæiske forbrugere. Den ratesættende sammenslutning Far Eastern Freight Conference (FEFC), som A.P. Møller-Mærsk er en del af, varsler, at man er parat til at give afkald på op mod 25 pct. af containerfragten på ruterne fra Europa til Asien. Det skriver shippingavisen Lloyd's List.

 

Udmeldingen kommer oven på nye stigninger i fragtraterne, som træder i kraft 1. oktober. Problemet er, at omkostningerne til at fragte containerne i form af brændstofpriser og havne-terminalafgifter efterhånden er blevet så store, at det ikke kan betale sig at medtage visse dele af containerne på ruterne til Asien fra Europa. Den anden vej - fra Asien til Europa - er der til gengæld ingen problemer. På grund af den store europæiske import af asiatiske varer, har de østgående fragtruter skæppet godt i kassen for rederierne. Men når skibene skal den anden vej, er det som regel de ikke så indtjeningstunge containere med eksempelvis genbrugspapir, der bliver smidt på skibene. Og i en tid med stigende fragtomkostninger, mener FEFC ligefrem, at visse containertyper nærmest kommer med "gratis". Derfor siger FEFC nu, at de er parate til at droppe de containere, der dræner bundlinjen hos selskaberne. Ifølge Lloyd's List risikerer medlemmerne i FEFC dermed at miste mellem 20-25 pct. af containeromsætningen på de vestgående ruter, hvis der gøres alvor af truslen.

 

Der fragtes årligt 5 mio. teu på ruterne mellem Europa og Asien, og markedet vokser i øjeblikket med 8 pct. årligt. Den anden vej - fra Aisen til Europa - vokser markedet dog med helt op til 20 pct. om året.

 

Med i FEFC-sammenslutningen er blandt andre rederierne Mediterranean Shipping Co, CMA CGM, Hapag-Lloyd og A.P. Møller-Mærsk.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )