Analytiker roser Smedegaard

Det giver god mening, at A.P. Møller – Mærsk nu flytter fokus fra Maersk Line til olie og havne. Faktisk er det ifølge analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank det eneste rigtige. Havne kan blive nyt guldæg.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I princippet er det logik for burhøns: En virksomheds penge skal investeres de steder, hvor afkastet er størst. Man kan vende det om og sige, at det nok er svært for en virksomhed at overleve, hvis den gør det modsatte.

Derfor mener aktieanalytiker, Jacob Pedersen, fra Sydbank da også, at udmeldingerne fra A.P. Møller – Mærsks øverste chef om at flytte investeringer fra containerskibe til blandt andet olie og havne giver mening:

»Det giver i høj grad mening. Containerdelen har været tabsgivende i mange år, og det ser ud til at fortsætte. Derfor ville det være helt forkert at investere intensivt her,« siger Jacob Pedersen.

Han kalder det derfor »sund fornuft«, når koncernchef i A.P. Møller – Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, til Berlingske Business slår fast, at pengene fremover skal kanaliseres derhen, hvor de bedste afkast befinder sig.

Intet nyt under solen
Sydbanks analytiker mener dog, at det er skib, som er sat i søen for længst:

»Det er en strategi, som A.P. Møller – Mærsk har haft i et stykke tid. Det kan du blandt andet se ved, at Mærsk kun har få ordrer på containerskibe til levering, mens konkurrenterne har mange. Det viser, at Mærsk-ledelsen før alle de andre traf en beslutning om at neddrosle investeringerne i Maersk Line,« siger Jacob Pedersen.

Aktionærerne skal dog væbne sig med tålmodighed, for investeringer i olie er langsigtede og giver måske først et reelt overskud om fem eller ti år.

Havne et guldæg
Omvendt kan de mange penge, som A.P. Møller – Mærsk har investeret i havne vise sig at være en guldrandet investering:

»Havne er en størrelse, som andre ikke kan komme uden om. Der er altid brug for dem, og denne afhængig gør det muligt at tjene gode penge på at drive havne,« siger Jacob Pedersen.