Analytiker: Ny strategiplan kan få mange investorer ud af Coloplast-aktien

Læs mere
Fold sammen

Der kan meget vel ske et stort skifte i aktionærkredsen hos Coloplast, efter at medicoselskabet har lanceret en ny strategiplan, som på visse punkter ændrer den investeringscase, man køber sig ind i.

Det vurderer aktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand efter Coloplasts årsregnskab.

Fra at have været et meget stabilt selskab, der kunne levere en vækst på 7-9 pct. vækst om året og samtidig øge overskudsgraden, har Coloplast nu lagt op til at skulle bruge penge på at vokse i den fart.

Selskabet har således sløjfet ambitionen om at øge EBIT-margin med 0,5-1,0 pct.point om året og venter nu langsigtet at kunne levere en EBIT-margin på på mere end 30 pct., mens forventningen til det netop overståede regnskabsår var 33-34 pct.

Den lavere forventning skyldes, at selskabet skal bruge flere penge på at øge toplinjen gennem blandt andet opkøb. Oven på nyheden falder Coloplast-aktien 12,6 pct. til 490 kr.

- Det er et paradigmeskift med den her strategi, og der kan ske et skifte i de investorer, der ejer aktien. Og der kan også ske et skifte i, hvor meget man vil betale for aktien i forhold til indtjeningen. Det er kursfaldet et udtryk for - jeg ser det i hvert fald ikke som panikhandel, siger Michael Friis Jørgensen.

- Man har som investor været vant til at få en ganske stabil indtjeningsfremgang, samtidig med at selskabet voksede. Men nu ofrer selskabet noget indtjening for at vokse toplinjen, og det øger usikkerheden for selskabet og dermed aktien, siger han.

Coloplast har modsat tidligere meldt ud, at det har ambitionen om at have en vækst i den høje del af intervallet 7-9 pct.

/ritzau/FINANS