Analytiker efter ny Apple-strategi: »Mange jern i ilden men ingen vindere endnu«

Apple præsenterede sent mandag en storstilet strategi for at komme et vigende iPhone-salg til livs, men analytikerne er ikke helt overbeviste. Der mangler detaljer, siger de over en bred kam.

Apple har lanceret en ny TV-streamingtjenste – Apple TV+ –men ingen ved, hvad den kommer til at koste. Foto: Noah Berger/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Under stor festivitas præsenterede Apple mandag aften fire nye produkter, der skal hjælpe IT-darlingen med at holde indtjeningen oppe på et tidspunkt, hvor den populære iPhone er ved at miste sin magi og efterspørgsel.

Analytikerne er umiddelbart forsigtigt optimistiske over, at Apple forfølger en ny strategi om at tjene penge på services i stedet for hardware som telefoner og computere, men er skuffede over, at den store lancering kom med meget få detaljer. For eksempel blev den nye TV-streamingtjeneste Apple TV+ og spilletjenesten Apple Arcade præsenteret, uden at Tim Cook sagde, hvad de kommer til at koste, mens en ny nyhedstjeneste ikke omfatter nogen af de vigtigste aviser.

Læs: Ny streaming- og nyhedssatsning sender Apple ud i risikofyldt farvand

Det fik aktien til at falde 1,2 pct. i mandagens handel, men den er tirsdag steget 1,4 pct. i førmarkedet i USA.

Selskab Kurs Ændr. %

Apple får i øjeblikket cirka 60 pct. af sin omsætning fra iPhones og kun 15 pct. fra digitale services. Med vigende iPhone-salg har der længe været lagt op til, at Apple skulle fokusere mere på den digitale forretning og tjene penge gennem abonnementstjenester. Men på trods af den storstilede satsning vurderer analytikere hos den japanske investeringsbank Nomura, at Apple stadig er lang vej fra at ramme guldet med sine nye digitale tjenester.

»Faldende vækst i Apples brugerbase på 900 millioner mennesker viser, at det haster med Apples indsats for bedre at tjene penge på sin eksisterende kundebase. Selv med de fire nye, troværdige tjenester inden for video, nyheder, betaling og spil vil det formentligt blive svært for Apple at udvide sin 50 mia. dollar services-afdeling,« skriver de i en rapport. »Vi konkluderer, at Apple har mange jern i ilden, men ingen klare vindere endnu.«

Nomura-analytikerne påpeger blandt andet, at det vil tage mange år for Apple at kunne konkurrere med for eksempel Netflix og få oparbejdet en kundebase, der er tilstrækkeligt stor til at tjene penge på TV-tjenesten.

»Vi antager, at fortjenesten vil være lille,« skriver de. Nomura holder fast i sin »neutral«-anbefaling og sit kursmål på Apple-aktien på 170 dollars, hvilket indikerer et 10 pct. fald fra mandagens lukkekurs på 188,74 dollar.

Hos Morgan Stanley er analytikerne dog mere optimistiske. De skriver, at manglen på detaljer gør det svært at kvantificere, hvad det betyder for bundlinjen, men at den nye strategi overordnet passer fint ind i bankens forventning om, at det er services – og ikke hardware – der skal drive indtjeningsvæksten over de næste fem år.

»Vi tror stadig, at Apple sandsynligvis vil samle hardware og services i én pakke over tid, og vores analyse fra september 2018 viser, at Apple vil kunne generere 22-37 mia. dollar i omsætning inden 2025 for en Apple Media-pakke alene, op fra 3,8 mia. dollar i 2018.«

Morgan Stanley løfter kursmålet på aktien til 220 dollar fra 197 dollar, og holder fast i sin »overvægt«-anbefaling.