Analytiker efter flot Mærsk-regnskab: »Derfor skal man som investor være påpasselig«

Mærsk har onsdag morgen præsenteret et overraskende flot regnskab, der har fået selskabets aktier til at stige. Aktieanalytiker advarer dog investorer mod risiko på den lange bane.

Mærsks flotte halvårsregnskab skyldes i høj grad et usædvanligt samarbejde blandt industriens aktører samt lave oliepriser, vurderer aktieanalytiker, der samtidig opfordrer investorer til at være påpasselige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

A.P. Møller – Mærsk kom onsdag morgen ud med et overraskende godt regnskab, og det belønnede investorerne ved fondsbørsens åbning.

Både Mærsk A- og B-aktien skyder til vejrs med stigninger på mellem fem og seks procent.

Ifølge halvårsregnskabet opnåede selskabet et driftsresultat på 1,7 milliarder dollar svarende til 10,6 milliarder kroner. Det er væsentligt over de 1,5 milliarder dollar, som Mærsk i juni forventede i en markedsopdatering.

Mærsk har ifølge regnskabet været udfordret i årets andet kvartal grundet fald i de transporterede mængder, men containerrederiet har været god til at tilpasse kapaciteten, hvilket har holdt fragtraterne oppe.

Mærsk forventer en driftsindtjening på mellem seks og syv milliarder dollar. Det er højere end den oprindelige forventning fra før coronakrisen på 5,5 milliarder dollar. Det understreges dog, at prognosen er forbeholdt den usikkerhed, at der ikke må ske nye dramatiske udviklinger i verdensøkonomien.

Høje fragtrater

Aktieanalytiker i Sydbank, Mikkel Emil Jensen, tager hatten af for Mærsks regnskab. Han mener, at aktiestigningerne i høj grad skyldes selskabets prognoser for resten af 2020, som overgår de oprindelige forventninger inden coronakrisen.

»Prognosen afspejler, at Mærsk også i resten af året forventer at have kontrol over situationen,« siger han.

Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank

»Samarbejdet i industrien er et ekstraordinært udfald af en ekstraordinær situation. Jeg forventer ikke, at vi kan se det her samarbejde i fremtiden.«


Det er ifølge ham yderst overraskende, at fragtraterne er på det nuværende niveau, som er højere end på samme tidspunkt i 2019. Normalt ser man i krisetider, at fragtraterne i containerindustrien falder væsentligt, men under coronakrisen har industrien takket være et usædvanligt samarbejde haft kontrol over situationen.

»Industrien har været disciplineret, og man har været gode til at styre balancen mellem udbud og efterspørgsel. Man har evnet at fjerne skibe fra havene og ikke gå i kødet på hinanden for at stjæle markedsandele. Det vinder alle industriens aktører på,« siger Mikkel Emil Jensen.

Han lægger samtidig vægt på, at de ekstraordinært lave oliepriser også har været en vigtig faktor i Mærsks overraskende flotte regnskab.

Forventer ikke fortsat samarbejde

Selv om alle containerindustriens aktører har vundet ved at samarbejde under coronakrisen, forventer Mikkel Emil Jensen ikke, at det vil fortsætte for evigt.

»Samarbejdet i industrien er et ekstraordinært udfald af en ekstraordinær situation. Jeg forventer ikke, at vi kan se det her samarbejde i fremtiden. Jeg vurderer, at man vil vende tilbage til, at man jagter markedsandele og presser priserne. Og det kan præge indtjeningen negativt for Mærsk i de kommende år,« siger han.

Derfor mener han, at man som investor ikke skal blive alt for optimistisk for aktien på den lange bane.

»Når vi ser den forventede stabilisering af verdensøkonomien, vil efterspørgslen på olien stige, og priserne vil følge med. Vender man samtidig tilbage til det skrappe konkurrencemiljø, som normalt kendetegner containerindustrien, kan det få konsekvenser for indtjeningen,« siger han og fortsætter:

»Det kan betyde, at Mærsk ikke kan opretholde den flotte indtjening, som de overraskende har vist i år. Derfor skal man som investor være påpasselig.«