Analytiker: Carlsberg skal nok komme igen i Frankrig

Selvom Carlsbergs faste greb om det franske marked synes at slippe, er der ingen grund til panik, understreger en analytiker.

Carlsberg sakker bagud i Frankrig, men Stig Nymann, analytiker i Gudme Raaschou, har tiltro til koncernens turnaroundplan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Carlsbergs position på det franske marked er under pres. Ærkerivalen fra Heineken kan for første gang præsentere en højere omsætning i det franske end Carlsbergs franske kronjuvel Kronenbourg, og den hollandske ærkerival haler også ind på Carlsbergs franske markedsandele.

Hos Carlsberg fastholder man dog den turnaroundplan, man lancerde i efteråret 2008, og det er fint, siger analytiker Stig Nymann fra Gudme Raaschou.

”At de sakker lidt agterud behøver ikke bringe de synergier, Carlsberg stiler imod i Frankrig i fare. Men det er da negativt, at markedet kører så dårligt, og at man ikke kan fastholde sine markedsandele,” siger analytikeren.

"Ikke en udvikling, man vender på en dag"
Heinekens franske omsætning steg i 2008 til 6,8 milliarder kroner, mens Kronenbourg omsatte for 6,2 milliarder kroner.

Carlsberg er derfor i fuldt sving med at relancere ølmærket, og arbejder desuden på en ny prisstrategi. Men siden det danske bryggeri overtog Kronenbourg i forbindelse med Scottish & Newcastle-opkøbet i midten af 2008, er omsætningen altså kun fortsat nedad.

Men Stig Nymann fra Gudme Raascou opfordrer til tålmodighed.

”Vi har vist længe, at det er gået skidt for Kronenbourg, og det var jo også en af grundene til, at Carlsberg fik et prisnedslag i købet af Scottish & Newcastle. Men det er ikke en udvikling, man vender på en enkelt dag. Jeg har tiltro til deres planer, men spørgsmålet er selvfølgelig hvilken tidshorisont vi har med at gøre.”

Kronenbourg stærk i off-trade
Analytikeren peger deusden på, at den økonomiske krise kan ende med at hjælpe Kronenbourg.

”Heineken vinder frem fordi der er meget på cafeer og restauranter, mens Kronenbourg står stærkere i off-trade salget. Det vil ikke overraske mig, hvis vi ser samme skift på det franske marked som i Storbritannien, hvor krisen får forbrugerne til at sidde derhjemme i stedet for ude, og det er en fordel for off-trade salget.”