Analytiker: B&O gør alt det rigtige - nu mangler væksten bare

Bang & Olufsens træk, der omhandler åbning af tre nye B1-butikker og "mere end 50" nye B&O Play-butikker i Kina, er det helt rigtige at gøre - dog er Europa stadig årsag til bekymring.

Læs mere
Fold sammen

Det vurderer aktieanalytiker hos Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, over for Ritzau Finans.

- B&O gør alle de rigtige ting. De har partneren, de har overtaget distributionen, og nu åbner de butikkerne. Nu mangler vi bare, at B&O får slået sig fast som et anerkendt brand i Kina, så der kommer den vækst, man stræber efter, siger han til Ritzau Finans.

Ifølge Michael Friis Jørgensen er det en stærkt positiv signalværdi, der bliver sendt fra Struer, når koncernen udmelder, at der bliver åbnet mindst 53 nye butikker i Kina. Ikke desto mindre viser mandagens regnskabstal fra tyske Loewe, at udsigterne for det europæiske marked ikke just er opmuntrende.

- Det er fortsat den gamle forretning i Europa, der ikke ser ud til at rette sig op lige foreløbig. Og B&O melder, at de vil åbne 50 nye butikker i Kina, men de har samtidig meldt, at de vil lukke 125 butikker på det europæiske hjemmemarked - som stadig er så stor en del af den samlede omsætning, at det er grund til bekymring, siger Michael Friis Jørgensen.

Han er dog ikke i tvivl om, at B&O kan få en solid vækst i Kina, men han anbefaler dog at vente, indtil succes og vækst har vist sig i regnskaberne. Samtidig understreger han, at succes i Kina er en nødvendighed for at opveje det træge hjemmemarked i Europa.

- De skal have rigtigt meget succes i Kina for bare at modvirke den modvægt, der kommer fra Europa. Og de er jo stadig i gang med de spæde, spæde skridt i Kina. Men det er jo super positivt, at de nu åbner de her forretninger. Og det vil alt andet lige skabe en vækst, når de kommer i gang, siger Michael Friis Jørgensen. Han maner dog til besindighed over for den positive udvikling:

- Succesen skal også fortsætte derude. Og det er stadig et spørgsmålstegn. Vi har ikke rigtigt set B&O vokse i Kina endnu. De gør alle de rigtige ting, men vi skal passe på, vi ikke regner en alt for stor succes i Kina ind, inden vi har set de første, spæde tegn på det her. Men det er absolut en af de helt rigtige ting at gøre.

Alm. Brand Markets anbefaler "sælg" på B&O-aktien, der tirsdag eftermiddag handles 1,6 pct. højere i 64 kr. per aktie.