Amerikansk sundhedspolitik uden effekt på danske selskaber

Læs mere
Fold sammen
Selv om den nye amerikanske præsident, Barack Obama, har proklameret reformer inden for sundhedssektoren, vil det øgede fokus ikke få væsentlig effekt for danske medicinalselskaber. Novo Nordisk, Lundbeck og Coloplast, der alle opererer på det amerikanske marked, vil kun i begrænset omfang opleve, at netop deres kerneområder er højt prioriteret i Det Hvide Hus, vurderer analytiker i Sydbank Rune Majlund Dahl.

- For medicinalselskaberne Novo Nordisk og Lundbeck er der flere forhold, der trækker i både en positiv og negativ retning. Obama vil prissætningsmæssigt snakke lavere priser, men har samtidig sagt, at der skal være bedre dækning, end der er på nuværende tidspunkt, og at en større del af den amerikanske befolkning skal have mulighed for at få medicin, siger Rune Majlund Dahl til RB-Børsen.

Om de to faktorer vil udligne sig selv, vurderer han, er svært at svare på, før der kommer nogle mere konkrete udmeldinger. Men det står klart, at Novo Nordisk vil blive hårdere ramt af lavere priser.

- De har været gode til at hæve priserne. Det har Lundbeck også, men patentet på deres store sællert i USA, Lexapro, udløber i 2012, og en stor del af fortjenesten er tilfaldet deres amerikanske samarbejdspartner Forest Laboratories. Det gør, at indvirkningen fra det amerikanske marked bliver mindre på en aktie som Lundbeck i forhold til en aktie som Novo Nordisk, siger Rune Majlund Dahl.

Finansdirektør i Novo Nordisk Jesper Brandgaard vurderer dog, at selskabet kan udligne den lavere prisvækst gennem en volumenstigning.

- Hvis man fortsat vil have en høj grad af vækst, skal man øge markedsandelen. Den vil vi gerne have over de 40 pct., som vi har nu og op over 50 pct., som vi har i resten af verden. En bedre screening af patienter for diabetes kunne forhåbentlig medføre, at væksten i USA vil stige, så der vil være tale om en delvis udligning i forhold til priserne, siger Jesper Brandgaard til RB-Børsen.

Indtil videre ligger der ikke noget konkret udspil fra Obama om sundhedsreformen, og betydningen for medicinalselskaberne ligger derfor foreløbigt på et lille sted.

- Så det er ikke noget, man som investor i medicinalselskaber skal være overordnet bekymret for rent indtjeningsmæssigt, siger Sydbank-analytikeren.

Selvom Obama har varslet fokus på prissætningen på medicinalprodukter, vil han ikke få succes med at sikre lavere priser.

- Det vil være svært for ham at komme ud og direkte sænke priserne i en periode, hvor økonomien har det svært, og selskaberne også skal leve. Vi vil nok nærmere se, at vi ikke kommer til at se de samme prisstigninger, som vi har set hidtil, siger Rune Majlund Dahl.

For Coloplast vil Obamas nye sundhedsstrategi stort set gå ubemærket hen. 80 pct. af det danske medicoselskabs omsætning ligger i Europa, og USA bidrager ikke væsentligt med indtjening, men med omsætning, forklarer Rune Majlund Dahl.

- Der er ikke noget, der indikerer, at Coloplast vil tage markante markedsandele i USA, eller at markederne vil vokse eksplosivt med Obama som præsident, siger han.

Allerede inden Obama blev udråbt til præsident var bevillingen af antal katetre pr. patient blevet øget til 200 pr. måned. Coloplast er netop stor inden for katetre, men den nye administration giver ikke anledning til håb om fremgang inden for det produkt.

- Selvom man øger bevillingen pr. patient på katetre, er det svært at forestille sig, at de kan bruge flere katetre, end de der allerede er bevilliget fra sundhedsmyndighederne, pointerer Rune Majlund Dahl.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )