Amazon præsenterer dårligste regnskab i to år

Den amerikanske e-handelsgigants overskud er næsten halveret.

Foto: Mike Segar. Amazons resultat skuffede markant i regnskabet for andet kvartal. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Heftige investeringer på helt nyt områder som egne varehuse, egne filmproduktioner og nye datacentre resulterede i det dårligste regnskab i næsten to år fra den amerikanske e-handelsgigant Amazon.

Amazon nærmest halverede sit overskud til 628 millioner dollar mod 1.285 millioner for et år siden trods en omsætning, der er steget fra 30.404 millioner til 37.955 millioner dollar. Per aktie er det et overskud på 0,40 dollar. Analytikernes forventninger lød på 1,42 dollar per aktie ifølge Bloomberg News' prognosegennemsnit.

Det var dog koncernens enorme investeringer i fremtiden, der lå bag det skuffende overskud. Amazons forretning i USA gav 436 millioner dollar i overskud, men satsningerne ude i verden gav et underskud på 724 millioner dollar - mod et underskud på 135 millioner i andet kvartal 2016. Derimod giver Amazon Web Services (AWS), som sælger lagerplads i Amazons datacentre til virksomheder, et stadig stigende plus. I april-juni gav AWS 916 millioner dollars i overskud og er dermed Amazons bedst indtjenende division.

Fra boghandel på nettet til handelsimperium

Aktien faldt 3,0 pct. i eftermarkedet efter et fald på 0,7 pct. i den ordinære handel torsdag. Amazon-aktien nåede ellers at stige med tre procent, hvilket i en kort tid gjorde Amazon-stifter og -topchef Jeff Bezos til verdens absolut rigeste mand. Bezos slog Microsofts Bill Gates af pinden, men med kursfaldet genindtog Bill Gates tronen.

Amazon begyndte som en internetboghandel men er i dag et handelsimperium på nettet.

Amazon investerer nu meget i at få egne filmproduktioner som del af filmtjenesten Amazon Prime, der konkurrerer med blandt andet Netflix, ligesom Amazons digitale assistent, Alexa, der kan genkende talte spørgsmål og reagere på dem, bygges ind i mere og mere udstyr til det såkaldt smarte hjem. Amazons egen Echo-højttaler med Alexa indbygget sidder på den solideste del af det marked, fordi Amazon bevidst har solgt den billigt for at få den bredt ud - ganske som internetgiganten i sin tid gjorde det med sin e-bogslæser Kindle, som har indbygget og direkte adgang til de digitale bogbestillingshylder hos Amazon.