Alk-Abello: USA er interessant pga. prissætning - topchef

 

Alk-Abellos amerikanske aftale om Grazax-allergitabletten kan blive en guldgrube for det danske allergiselskab. Det skyldes, at prisfastsættelsen i USA ikke er underlagt de samme regulatoriske forhold, som det er tilfældet i Europa.

 

- Det amerikanske marked er især interessant, fordi der er fri prissætning, forklarer Alk-Abellos administrerende direktør, Jens Bager, til RB-Børsen.

 

Han vil dog ikke give et bud på, hvor stor betydning aftalen om klinisk udvikling, registrering, markedsføring og salg med Schering-Plough får for Alk-Abello.

 

- Prisen er helt op til Schering-Plough. Men generelt er prisen på farmaceutiske produkter i USA højere end i Europa, siger - en sædvanen tro - forsigtig Jens Bager.

 

Han medgiver dog, at de høje amerikanske medicinalpriser især relaterer sig til de produkter, der udskrives af de praktiserende læger. Og det er netop de praktiserende læger, der skal tage stillig til allergibehandling med Grazax.

 

- Men jeg kan ikke - og vil ikke - give et bud på, hvad prisen bliver i USA, understreger han.

 

At den amerikanske partner netop blev Schering-Plough, der tilbage i 2002 sprang fra en udviklingsaftale om allergitabletten, finder Jens Bager ikke overraskende.

 

- Schering-Plough er i dag et helt andet selskab, end det var i 2002/03 da selskabet sprang fra den daværende aftale. De har både skiftet ledelse og strategi og står i dag som et meget strækt og velledet selskab, siger Jens Bager.

 

- Og så skal men huske, at produktet er et helt andet forstået på den måde, at det har været igennem fem års klinisk udvikling siden, siger Alk-Abello-chefen.

 

En lancering i henhold til tidsplanen i 2010 betegner Jens Bager som "realistisk".

 

- Der er en masse regulatoriske forhold, der skal være opfyldt, men jeg mener det er realistisk, siger koncernenchefen.

 

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )