Alibaba opjusterer for hele året efter rekord på Singles' Day

Den kinesiske handelsplatform på nettet Alibaba har nu over 443 mio. aktive brugere, viser regnskabet for tredje kvartal 2016/17.

REUTERS/Bobby Yip Fold sammen
Læs mere
Foto: BOBBY YIP

Og brugerne har haft travlt med at bruge platformen til at købe varer over nettet. Så travlt at koncernen, som er Kinas svar på Amazon, nu hæver forventningerne til hele regnskabsåret, skriver Bloomberg News.

Nu venter man en vækst i omsætningen på 53 pct. mod tidligere 48 pct. i indeværende regnskabsår.

Alibabas omsætning var i tredje kvartal på 53,2 mia. yuan svarende til 53,75 mia. kr. mod ventede 50,1 mia. yuan. Indtjeningen per aktie landede på 9,02 yuan mod ventede 7,70 yuan ifølge Bloomberg.

Det er den såkaldte Singles' Day, der er en af verdens travleste dage for handel på nettet, der er hovedårsagen til opjusteringen. På den dag satte den kinesiske handelsplatform rekord i bestillinger, da man i løbet af 24 timer fik bestillinger til en samlet værdi af 120,7 mia. yuan. Beløbet svarer til 121,4 mia. kroner.

Til sammenligning brugte amerikanerne sidste år på den såkaldte Cyber Monday, der er USA's største dag for indkøb online, knap 4 mia. dollar eller godt 27 mia. kr. ifølge analysefirmaet Comscore.

Alibaba blev børsnoteret i 2014, og aktien stiger med 2,5 pct. i det amerikanske formarked.