Aktier: Stille negativ dag - britisk reklameselskab bundskraber

Der var relativt stille og roligt på aktiemarkederne i Europa under ét onsdag.

Der var relativt stille og roligt på aktiemarkederne i Europa under ét onsdag. Retningen var dog overvejende sydpå. Det brede europæiske aktieindeks Stoxx 600 endte med et fald på 0,5 pct. i indeks 373,96. Lige over 400 af indeksets aktier sluttede klædt i rødt.

Det største fald i Stoxx 600 stod det britiske kommunikations- og reklameselskab WPP for. Aktien dykkede med 11,2 pct. til 1415 pence i London - det var ifølge Bloomberg det største kursdyk for aktien i dette årtusinde.

Det britiske selskab venter nu en like-for-like-vækst på mellem 0 og 1 pct. i år mod en tidligere forventning om 2 pct.s vækst.

Reklamevirksomheder har verden over været ramt af, at store kunder som Unilever og Procter & Gamble, der står bag mærker som Biotex, Dove, Ariel og Neutral, har fokus på at skære i udgifterne. Og WPP har kunnet mærke, at der er skåret ned på reklamebudgetterne på alt fra vaskepulver til tandpasta.

Unilever, der er en af WPP's største kunder, har tidligere i år sagt, at koncernen skulle spare 30 pct. på udgifterne og halvere antallet af tilknyttede reklamebureauer. Blandt WPP's kunder er også Ford og Marks & Spencer.

Ud over dagens pres på aktiekursen er WPP ligeledes ramt af et vanskeligt økonomisk klima med tilhørende pres på forretningen i Nordamerika.

Faldet smittede også af på WPP's franske kollega Publicis Groupe, der faldt små 3 pct. på nyhederne fra Storbritannien.

I toppen af de 600 europæiske aktier i Stoxx 600 endte det britiske boligfinansieringsselskab Provident Financial, der tirsdag tabte to tredjedele af sin værdi efter en skrækmelding om, at selskabet nu venter et tab på 80-120 mio. pund i sin boligfinansieringsdel mod tidligere et overskud på 60 mio. pund. Endvidere droppedes udbyttet og direktøren gik af. Onsdag steg aktien 14,5 pct., men den er fortsat faldet næsten tre fjerdedele i år.

/ritzau/FINANS