A.P. Møller - Mærsk får ros for bedre service

Sidste års voldsomme utilfredshed hos rederiets kunder er nu blevet vendt til ros, og den danske koncern er dermed godt på vej til at vaske den værste plet af sit image efter det problemfyldte opkøb af hollandske P&O Nedlloyd.

A.P. Møller - Mærsk har i forbindelse med sidste års overtagelse af det hollandske rederi døjet med store problemer med tabte markedsandele og utilfredse kunder. Problemerne førte i juni til en milliard-nedjustering og en større omrokering i ledelsen af A.P. Møller - Mærsk.

Men i shippingavisen Lloyd's List får A.P. Møller - Mærsk nu ros fra en af sidste års skarpeste kritikere af rederiet.

Stephen Cox, der har ansvaret for den globale søtransport for den amerikanske fødevarekoncern Heinz. Sidste år kritiserede han, at der var store problemer med ubesvarede telefonopkald, forsinket afskibning af containere og forkerte dokumenter.

Derfor blev Heinz lejlighedsvis tvunget til at sende varer med fly for at sikre sig, at de kom til tiden.

- Der er stadig lang vej at gå, men tegnene er gode. Skyerne er spredt, og solen kigger igennem. Det er en stor forandring, siger Steven Cox til shippingavisen.

Ved nedjusteringen i juni anerkendte A.P. Møller - Mærsk de massive problemer med integrationen af P&O Nedlloyd. Det fik koncernen til at sætte hårdt ind for at rette tingene op, og det er de anstrengelser der nu begynder at bære frugt.

- Vi er stadig ikke helt, hvor vi gerne vil være. Men vi har gjort store fremskridt og får flere komplimenter end klager nu, siger Maersk Lines britiske direktør, Flemming Dalgaard, til Lloyd's List.

RB-Børsen