7-Eleven kan blive opkøbt i kæmpehandel – aktien stiger voldsomt

Et tilbud er landet på bordet hos den massivt store kæde 7-Eleven. Og det er det hidtil største forsøg på udenlandsk overtagelse.

7-Eleven har fået et tilbud fra canadisk rival. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Den japanske operatør bag 7-Eleven har modtaget et tilbud om opkøb, hvilket får aktien til at stryge til vejrs mandag formiddag på det asiatiske aktiemarked.

Tilbuddet kommer fra den canadiske rival, dagligvarebutikskonkurrenten Alimentation Couche-Tard (ACT), der driver Circle K.

Fra det Tokyo-baserede holdingselskab Seven & i lyder det i en meddelelse, at de har »modtaget et fortroligt, ikkebindende og foreløbigt forslag fra ACT om at erhverve alle [dets] udestående aktier«.

Det skriver flere internationale medier, herunder BBCFinancial Times og Nikkei Asia.

Nyheden om et tilbud på bordet har fået Seven & i-aktien til at stige markant med over 20 procent i mandagens handel.

Det skubber markedsvurderingen op til omkring 38,5 milliarder dollar, som svarer til cirka 260 milliarder danske kroner.

Tilbuddet granskes

Ifølge Reuters består tilbuddet i at købe hele selskabet.

Om der bliver takket ja til tilbuddet, er endnu uvist.

Hvis det canadiske selskab ender med at købe 100 procent af Seven & i, ville handlen kræve mindst fem billioner yen, hvilket svarer til cirka 230 milliarder danske kroner, skriver mediet Nikkei Asia.

Seven & i har nu nedsat en særlig gruppe bestående udelukkende af »uafhængige eksterne direktører«.

De skal granske forslaget og »foretage en hurtig, omhyggelig og omfattende gennemgang«, og derefter træffes der en beslutning.

Tilbuddet følger efter mere end et års on and off-samtaler mellem de to detailhandlere. Og det er det hidtil største forsøg på udenlandsk overtagelse af et japansk selskab, skriver Financial Times.

Ifølge flere, som er bekendt med sagen, har Seven & i i nogle måneder arbejdet med bankrådgivere, herunder fra Morgan Stanley, for at arbejde med en stigende interesse og trussel om udenlandskledet opkøb.

Det samlede salg for de to virksomheder på verdensplan ville være i en størrelsesorden på 135 milliarder dollar, hvilket potentielt vil skabe en af ​​verdens største detailkoncerner med dagligvarebutikker som sin kerneforretning.