Agtværdig afslutning

En ny Audi A4 kommer til Danmark omkring årsskiftet. Den snart tidligere model er et pragteksemplar på en af de biler, der inden lukketid er spækket med udstyr til ingen penge. Og det er ikke hverdagskost i en Audi.

Audi A4 er også på vej ud - nu spækket med udstyr. Et godt køb. Foto: Bo Amstrup Fold sammen
Læs mere

Selvom Audi A4 står på hylden med udsalgsvarer, tæt på sidste salgsdato, får du lov at betale ganske meget for den. Når du alligevel betaler, vil du glæde dig over, at de færreste - om nogen - laver biler som Audi.

Som den står der, tidløst og stilrent designet, udstråler A4eren soliditet og kvalitet. Åbn døren, sæt dig ind i kabinen - suveræn finish, lækker plastic, solide betjeningsgreb og sportssæder så godt støttende, at der skal mere end en almindelig langtur til, inden trætheden i lænden melder sig. Smæk døren med et pengeskabs-agtigt »dump«, væk den veloplagte toliters TDIer med et drej på den tunge nøgle, og kør.

Intet kan være mere ukompliceret. Styringen er knivskarp, det sekstrins gearskifte klikker præcist på plads, og dieselmotorens kraftfulde moment og overskud er din ven i enhver situation - accelerationer er overstået på få splitsekunder, oppe i fart aktiverer du fartpiloten, og den lidt snerrende pumpe-dyse-diesel falder til ro i en sagte brummen.

Komfortabel som en stor Mercedes kan man ikke beskylde A4 for at være, tværtimod inviterer den mere til ræs end til ro. Men den faste undervogn formår alligevel at glatte de fleste ujævnheder pænt ud, og selv om de standardmonterede 16 tommers alufælge er småkedelige at se på, så pas på med at smække større fælge og dæk med lavere profil på. Det kan kun gøre fastheden ubehagelig og benhård.

Afskedssalut

Mens du triller derudaf, kan du så nyde, at du i tilfældet Audi for en gangs skyld ikke har formøblet hele din friværdi. Ikke mindst på det udstyr, som tyskerne har fyldt den med. I langt billigere biler vil udstyr som blandt andet fartpilot, læderrat, midterarmlæn foran, varme i forsæder og elruder i bagdørene høre til standardudstyret. Men ikke i Audi.

Normalerweise skal du betale en mindre herregård for det, men i den særlige Le Mans-Edition, som er Audis afskedssalut til A4-kunderne, får du kvit og frit alt det nævnte udstyr plus lidt mere garneret med S-line emblemer, så du kan føle dig lidt som Tom Kristensen. Var udstyret ikke en gave, skulle du have betalt cirka 110.000 kroner for herlighederne.

Den testede A4 Avant ville med udstyret have kostet nær ved 600.000 kroner. Nu slipper du med 485.000, og med Audis vanlige værdifasthed behøver du ikke frygte et tab ud over det sædvanlige. Heller ikke selv om A4 i denne udgave har næsten syv år på bagsmækken.

Den kommende A4er bliver i sagens natur forbedret på en lang række punkter. Kvaliteten, må vi forvente, er den samme eller bedre, kollisionssikkerheden skal have en stjerne op, nogle finesser finder Audi-ingeniørerne nok på, og så vokser den betragteligt.

Hvilket er tiltrængt. Meget godt kan siges om nuværende A4er, men generøs med pladsen er den langt fra. Bagsædet indbyder ikke til langtur for halvstore børn eller halvsmå voksne, og bagagerummet kunne godt trænge til at blive hevet lidt større på alle ledder.

Men kan du leve med størrelsen, og har du ikke lyst at vente på den nye A4, uanset hvad den måtte bringe - også af højere priser - så er den snart tidligere model i Le Mans-Edition et rigtigt godt tilbud. Særligt med alt det udstyr til ingen penge.