Dansk IT-virksomhed vil udfordre de store spillere med ny omnichannel kommunikationsplatform
Det fynske tech-firma ONLINECITY.IO – kendt for bl.a. deres SMS- gateway GatewayAPI – står bag RelationCity, der samler SMS, e-mail og RCS i ét system. Målet er at give virksomheder et kraftfuldt, men brugervenligt værktøj til at ramme kunderne på tværs af kanaler fra én samlet platform.

Den danske kommunikationsplatform RelationCity ønsker at udfordre de største spillere inden for omnichannel-markedsføring. RelationCity er designet som en komplet omnichannel kommunikationsplatform, hvor virksomheder kan planlægge kampagner og dialoger på flere medier under ét tag.
Platformen omfatter klassiske kanaler som SMS og e-mail – og den nye messaging-standard RCS (Rich Communication Services) er også på vej ind som en integreret del. Det betyder, at man fremover kan nå kunderne både med korte tekstbeskeder, emails i indbakken og rige, interaktive beskeder via RCS, alt sammen fra samme brugerflader.
En række avancerede funktioner følger med. Virksomheder kan segmentere kundegrupper efter data og adfærd, så budskaberne målrettes præcist til forskellige segmenter. RelationCity håndterer desuden permissions, så kun kunder der har givet samtykke, modtager markedsføringsbeskeder – en vigtig del af GDPR-compliance, som platformen har fokus på. Alle data fra kampagner på tværs af kanalerne samles ét sted, hvilket gør det muligt at genbruge indsigter fra én kampagne til den næste og skabe en rød tråd i kommunikationen.
Udfordrer de store med nye værktøjer
Med RelationCity har ONLINECITY.IO høje ambitioner om at udfordre de helt store aktører i branchen. Det danske selskab vil tilbyde et alternativ til de globale kommunikationsgiganter ved at levere et mere agilt og kundecentreret produkt. “Vi sigter efter at bygge næste generations omnichannel-platform, der kan måle sig med branchens giganter ved at give alle virksomheder – store som små – adgang til de nyeste kommunikationsværktøjer,” siger Thomas Hofmann, stifter af ONLINECITY.IO og CEO for RelationCity. “RelationCity skal give kunderne frihed til at lege med kommunikationen og markedsføringen på tværs af kanaler – uden at de behøver en stor IT-afdeling eller millionbudget”, tilføjer han og afrunder: “Vores mission er at blive en 100% omnichannel-platform, hvor al kommunikation er samlet ét sted,”.
Ifølge ONLINECITY.IO er platformen relevant for en bred vifte af kundegrupper. E-handel, detailkæder, events og medlemsorganisationer er blot nogle af de brancher, der kan drage nytte af omnichannel-løsningen. Allerede i dag benyttes dele af RelationCity af både større virksomheder og organisationer såvel som mindre firmaer. For eksempel anvender Roskilde Festival platformen til at koordinere SMS-beskeder med frivillige op til den store musikbegivenhed. Også teleselskaber som YouSee anvender RelationCity til at sende kampagner, hvilket ifølge dem har forbedret både arbejdsgange, sikkerhed og resultater sammenlignet med tidligere løsninger. Disse cases viser, at platformen kan skabe værdi på tværs af sektorer – fra underholdning og NGO’er til kommercielle virksomheder – ved at forbedre kundekommunikationen uanset kanal.
Brugervenlighed som våben mod konkurrenterne
En af de centrale differentieringsfaktorer for RelationCity er at være tæt på kunderne. “Vi adskiller os fra de store konkurrenter ved at satse benhårdt på brugervenlighed og lokal kundeservice,” siger Thomas Hofmann. “Self-service og hurtig hjælp lige ved hånden er en opskrift, vi har perfektioneret med GatewayAPI, og den tager vi nu med over i RelationCity. Vi tror på, at hvis vi gør det avancerede simpelt og støtter kunderne hele vejen, kan vi konkurrere selv med de største i verden.”
ONLINECITY.IO bygger videre på succesen GatewayAPI
RelationCity er ikke første gang, ONLINECITY.IO kaster sig over kommunikationsteknologi. ONLINECITY.IO, der har base i Odense, har siden 1999 udviklet teknologiplatforme til digital kommunikation. Selskabet står bl.a. bag GatewayAPI, en global SMS-gateway for udviklere, som i dag sender beskeder for over 50.000 kunder verden over. Erfaringerne fra GatewayAPI – hvor fokus har været på stabilitet og skalerbarhed – har givet ONLINECITY.IO et solidt fundament i branchen. Senest har ONLINECITY.IO også lanceret NexCon.io, en platform for IoT-SIM-kort, der ligesom de øvrige løsninger bygger på en selvbetjeningsmodel og høj brugervenlighed. ONLINECITY.IO ledes af Thomas Hofmann sammen med to medejere og en række ledere.