A4 med meget mere

Den ny Audi A4 har udseendet med sig. Men det hele er ikke overflade – Audi har bygget en bil, som på én og samme tid er blevet mere sporty og komfortabel.

A4 er fotogen og har trods to ekstra døre bevaret de frække og dynamiske linier fra coupéudgave A5. Fold sammen
Læs mere

Selvsikkerheden hos Audi fejler ikke noget. »A4 en den mest sportslige limousine i mellemklassen,« hed det forud for de første prøvekørsler på Sardinien. Stop en halv. Er succesen med R8, den første supersportsvogn nogensinde fra Ingolstadt, steget tyskerne hovedet? Prædikatet »mest sporty« i denne klasse er synonymt med baghjulstrukne BMW med en sprød rækkesekser under motorhjelmen. Den udgående A4’er er en kompetent og god bil, men sportsligt på højde med BMW er den ikke. Slet ikke med motoren tungt placeret på og foran forakslen og med forhjulstræk. Så hvad nyt? I den nye A4 er konstruktionen grundlæggende den samme, men tyskerne har alligevel gjort noget, der leder i den rigtige retning – og ikke kun i den sportslige, viser det sig hurtigt. A5, der havde premiere for nogle måneder siden, viste vejen. Den tværstillede motor er rykket en smule bagud – tyngden er stadig langt fremme, men i mindre grad end i forgængeren – og styretøjet er umiddelbart mere skarpt. På Sardiniens små bjergveje skal A4’eren have ganske mange tæsk, før den begynder at understyre og høvle mere ligeud end rundt i serpentinersvingene. Er der penge til det – 58.000 kroner – kan man øge funfaktoren ved at tilkøbe Dynamic Drive, der giver mulighed for 24 indstillinger af undervognens spændstighed, motorens og gearskiftets reaktion og styretøjets stramhed. Indstillingerne kan fifles på plads til komfort, dynamik eller blot auto, og med hele opsætningen på »dynamik« er der for alvor lagt op til sjov. Og så er der jo Audi-firehjulstrækket Quattro, der er standard på 3,0 diesel og 3,2 benzin. Det er nu konstrueret, så 60 procent af trækket er på baghjulene og ikke fordelt 50-50 som før. Mere skub på baghjulene er vejen frem, når afsæt og kurveegenskaber skal optimeres. Så tom salgspoesi er der altså ikke tale om. Den ny A4 er mere sporty. Men i standardtrim – og det mest solgte – er og bliver den en forhjulstrækker, der trives bedre på lange lige stræk og i bløde kurver end i hårnålesving og på snævre biveje. Helt så letfodet som en vild med dans-BMW 3 er Audi ikke. Men det er ved at være tæt på. »Limousine«, siger Audi-folkene også. Udviklingsarbejdet har ikke været koncentreret om sport alene. De tyske ingeniører har samtidig med mere sport formået at øge komforten. Akselafstanden er forlænget med hele 16 cm til 281 cm – næsten ti cm flere end fætteren Passat – sporvidden er forøget med 4,5 cm, og nye komponenter er kommet til i undervognen. Tidligere var A4 en komfortdræber, hvor små ujævnheder slog igennem som hårde slag til ryghvirvlerne, men i den nye opsuges ujævnhederne. Den længere akselafstand er først og fremmest til gavn for bagsædepassagerne. Knæpladsen er mærkbart forbedret – 3,5 centimeter flere skulle der være, betydeligt mere generøst end i Mercedes’ nye C-klasse – og det regulære bagagerum er vokset fra 460 til 480 liter. I kabinen – særligt bag rattet – opleves A4 som endnu bedre og mere færdig end den gamle A4. En Audi har i årevis været tæt på ergonomisk perfekt og intuitivt enkel at betjene – gode sæder, lækkert rat, velfungerende greb og et gearskifte, der bare klikker på plads. I den nye A4 er det tilsyneladende lykkedes at gøre det endnu bedre, følelsen af tysk, lydefri præcision har fået et umærkeligt og diskret løft. På sportskontoen kan nævnes, at midterkonsollen er drejet otte grader ind mod føreren.

Under sensommersolen på Sardinien koncentrerede vi indsatsen om de mindste motorer, som er A4’erens volumen-sælgere. Mindste 1,9 TDI er stendød, og 2,0’eren får omsider commonrail. Pumpe-dyse teknologien er kørt i parkeringskælderen, og sagen er klar: Den nye 143 hestes commonrail-motor efterlader et suverænt bedre indtryk end den gamle pumpe-dyse med 140 hk. Hvor pumpe-dyse ved koldstart raller som en storryger før dagens første cigaret og fortsætter – om end mindre – selv ved driftstemperatur, er commonrail-motoren et fryd for øret. Også under kraftig acceleration er den afdæmpet som kustoden på kunstmuseet.

Kræfterne er i behold. Med et moment på 320 nm mellem 1.750 og 2.500 omdrejninger er den rigeligt kraftig til hurtigt afsæt og kvikke overhalinger. Brændstoføkonomien siger 18,2 km/l ved blandet kørsel, 0,7 kilometer flere pr. liter end i den gamle.

Når de første A4’ere ryger over kantstenen i december, vil mindste benzinmotor være 1,8 TFSI med 160 hk. Samme motor fås i A3 og i andre af Folkevogn-koncernens biler, og den er en perle, en glimrende hverdagsmotor, der på nydeligste vis forener sport og komfort. Speederresponsen er kontant, momentet på 250 nm er der fra 1.500 til 4.500 omdrejninger, lyden er afdæmpet og kraftfuld. Den trækker rent til 7.000 omdrejninger, og over 4.000 bliver lyden snerrende og inspirerende. Audi lover et gennemsnit på 14,1 km/l. I foråret kommer indstigningsmodellen, samme motor neddroslet til 120 hk. men med et næsten lige så stort moment, og det bliver den, Audi forventer at sælge flest af.

Tilbage til indledningen: Har Audi noget at have selvsikkerheden i? Ja, det tyder alt på efter to dages prøvekørsel. Indtrykkene er i hvert fald, at A4 lever op til løfterne. Den er klart blevet mere sportslig, og limousine-egenskaberne er om ikke i stor-limousine klasse, så i hvert fald faretruende nær storebror A6. Udseendet har den med sig – A5 er nærmest skulpurelt smuk, men selv med to ekstra døre og tallet 4 på bagsmækken er skønheden bevaret. A4 vil som forgængeren finde vej til Top 20-listen over de mest solgte biler i Danmark. Med god grund.