20 kilometer på literen

Ny pendlerbil er både sportslig og økonomisk, men også dyr.

Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Seks gear er standard på Hondas nye dieseldrevne jobbil, men i praksis kan man klare sig med de halve. 2,2-liters motoren har et så højt drejningsmoment, at man snildt kan skifte 1-3-5-6 eller 2-4-6. Selv i sjette gear trækker bilen fra godt 1000 omdrejninger.

Netop fordi man kan køre i sjette gear også på byernes indfaldsveje, viser bilens økonometer, at vognen ruller med et gennemsnit fra 18,5 til 20 km/l. Og går man sagte til den som pendler, kan man komme helt op og tangere 21 km/l. Imponerende for en bil med topfart og acceleration i fuldblodsklasse.

Og det er interessante tal, hvis man har 50 kilometer mellem hjem og arbejdsplads eller ofte har opgaver på den anden side af Storebælt. Også, fordi dieselolien mange steder kan købes til under 8 kr. literen. - Og endelig, fordi det lave energiforbrug betyder, at man kun behøver at tanke en gang i ugen.

Men den effektive energiudsnyttelse har også ulemper: Dels er der mérprisen på over 30.000 kr. for dieseldrift, dels en højere ejerafgift og dels, at bilen er lang tid om at nå sin driftstemperatur: Man skal køre cirka 10 kilometer, før motoren giver varme.

Den ny Civic skiller sig designmæssigt fra mængden af japanske mellemklassebiler både oplevet ude- og indefra.

Cockpit-instrumenteringen består af en masse digitale visere og ure, som lyser blåt. Med en ratkontakt kan man bladre i forskellige menuer for økonomi, gennemsnitsfart, kilometer til tankning, og også en cruise control indgår i menuen.

Det er næsten for meget; eksempelvis blafrer tallene for fartvisning, hvis man f.eks. har sat fartpiloten på 100 km/t. Snart står der 98 og 99, snart 102 og 104. Næsten som på en en billig badevægt.

Men ellers er Civic diesel en herlig bil at køre. Magtfuld og komfortabel og med god plads overalt. Udstyret omfatter klimaanlæg, ratstyring af det integrerede lydsystem, MP3-indgang, og der er alt i elruder, -spejle og -låse samt varme i forsæderne.

Hondaen har sikre køreegenskaber. Den syntes ikke at mærke de sidste ugers storme, og man kan slippe godt fra optimistiske svingmanøvrer på sne og våd asfalt, fordi bilen har antiudskridningssystemet Esp.

Den ny Civic er en fin bil, en »drivers' car« med sin egen stil og sine egne karakteristika - sådan som det alle dage har været med Honda'er.

Med fabrikkens første dieselmotor er driftsøkonomien i top, men desværre er nyheden også dyr i anskaffelse. Prisen er 357.000 kr., hvilket er 100.000 kr. dyrere end den billigste benzindrevne Civic. Sammenligner man dieselen med en 140 hestes benzin i Executive udstyr og med metallak, er mérprisen 31.000 kr. Men så ruller man ikke 20, men 15-16 km/l.