113 procent i orden

Tyske bilmærker overhaler Toyota og Co. i pålidelighed, viser ny havari-statistik.

Hilfe. Tyske ADAC har lavet statistik over de 2,5 millioner gange, de sidste år rykkede ud til havarerede bilejere. For engang skyld mødte ADAC flere japanske end tyske biler i nødsporet. Foto: ADAC Fold sammen
Læs mere

Japanske biler er ikke længere 112 procent ustoppelige, når det gælder driftssikkerhed. Faktisk har Toyota, Honda, Mazda og de andre japanermærker flere nedbrud end deres bedste tyske konkurrenter. Det viste TÜV-rapporten fra de tyske bilsyn for nylig, og nu bekræftes tendensen af bilklubben ADAC, der yder vejhjælp i Tyskland, Schweiz og Østrig.

2,5 millioner gange rykkede de såkaldt »gule engle« ud til havarerede biler i de tre lande. Det er der for 29. år kommet et enormt statistisk materiale ud af, og nu falder den overraskende dom: Kun i klassen for små familiebusser holder Mazda Premacy den japanske fane højt som mest pålidelig. I de øvrige syv klasser fortrænger tyske modeller som Audi A2, BMW 1, Audi A4, Audi A6, Mercedes CLK, BMW X3 samt VW Touran Toyota og Co. fra de førstepladser, japanerne nærmest har haft patent på de senere år.

Nu skal man måske spise sydtysk saltkringle til en tysk undersøgelse, der fremhæver egne bilers kvalitet på bekostning af japanske konkurrenters. Ikke mindst fordi stadig flere bilfabrikker tilbyder deres kunder »mærke-vejhjælp«: Bryder bilen ned, ringer ejeren altså efter mærkets egen servicebil i stedet for at sende bud efter en af ADACs gule engle.

Omvendt har ADAC ikke holdt sig for fin til at rose japanerne år efter år. Tyskerne spørger da også næsten bekymret »was ist los« med Toyota?

ADAC giver selv svaret: Toyota har travlt med at blive verdens største bilproducent. En ambition, der koster kræfter og har givet Toyota en bemærkelsesværdig stigning i antallet af tilbagekaldelser de sidste par år. Samtidig har japanernes mangeårige ry for skudsikker kvalitet fået tyskerne til at tage skruetrækkeren i den anden hånd. ADAC har tidligere spået, at den engang så værdsatte tyske »qualität« ville få et comeback. Noget tyder på, at den målrettede indsats med at forbedre kvaliteten som især Audi, VW, Opel og BMW har talt om i årevis, nu bærer frugt.

I bund og grund er det altså ikke så meget japanerne, der er blevet mindre pålidelige, som det er tyskerne, der har oppet sig. Godt nyt for bilkøberne, der kan glæde sig over generelt højere kvalitet i bilerne i dag. Ifølge ADAC er forklaringen, at den elektronik, der tidligere har drillet moderne biler, nu er så udviklet, at billedet så småt er ved at vende: Bilerne får faktisk færre og færre nedbrud.

Franske, italienske og koreanske mærker halter dog som sædvanlig, fristes man til at skrive fortsat bagud: Populære biler fra disse lande som Kia Picanto, Hyundai Getz, Fiat Stilo, Renault Laguna, Peugeot 307 og Citroën C3 ligger i bund i undersøgelsen med størst risiko for, at ejerne pludselig må trække ind i nødsporet og finde advarselstrekanten frem.

Når bilen strejker, skyldes det i øvrigt oftest et defekt batteri, beretter ADAC i den årlige rapport. Hele 38,6 procent af havarierne kan henføres til et batteri, der har mistet gnisten. Tændingen er også et problembarn med 13,6 procent af nedbruddene på samvittigheden, mens motoren står for 7,9, hjul og dæk for 6,7, indsprøjtningen for 6,6, køleanlægget for 6,0 og brændstofanlægget for 5,9 procent af alle driftsstop.