Begyndte i en kælder for 16 år siden: Nu har IT-komet kurs mod børsnotering

Den danske IT-virksomhed, Adform, trodser den uro, der i disse måneder præger aktiemarkederne, og er klar til at lade sig børsnotere og sælge aktier for 750. mio. kr.

Adform blev stiftet i 2002 af Stefan Juricic (tv.), Jakob Toftgaard Bak (mf.) og Gustav Mellentin (th.) som kendte hinanden fra DTU. I dag har de offentliggjort planer om at lade sig børsnotere.

Den danske virksomhed, Adform, der laver digital infrastruktur til reklamebranchen, har kurs mod børsen. Selskabet meddeler mandag morgen, at det regner med at sælge nye aktier for 750 mio. kr. i forbindelse med en kommende børsnotering.

Adform blev stiftet i 2002 af Gustav Mellentin, Jakob Toftgaard Bak og Stefan Juricic, som kendte hinanden fra DTU, og det har siden udviklet sig til lidt af et væksteventyr, der er kommet bag på selv stifterne.

»Havde du spurgt mig dengang, om vi på et tidspunkt ville være 800 ansatte i 23 lande, så var det ikke ligefrem noget, vi gik og troede på,« siger Gustav Mellentin, der er adm. direktør i selskabet.

»Det var en anden verden, da vi startede i en kælder for 16 år siden. Vi tjente ingen penge i begyndelsen, og der gik nogle år, før vi begyndte at tjene noget. Vi morede os lidt ved at sammenligne vores lønninger med, hvad vi kunne tjene, hvis vi havde taget arbejde som flaskedreng i et supermarked. Vi vidste selvfølgelig godt, at der var en rigtig stor mulighed her, men vi anede ikke, om vi kunne eksekvere på den mulighed,« siger Gustav Mellentin, der ejer mindst 50 pct. af Adform, mens de to øvrige stiftere samt investorere ejer resten.

Tjener penge på din nysgerrighed

Adform tjener kort sagt millioner af kroner på dine nysgerrige klik. Virksomheden udvikler de bagvedliggende systemer, der parrer annoncørers bannerreklamer med potentielle kunder, som kunne tænkes at være interesseret i et givent produkt.

Hver gang, du tjekker ind på en ny hjemmeside, bliver der øjeblikkeligt sendt et signal til Adforms server, som opfanger, at der er opstået en ny annoncemulighed. De informationer bliver sendt i udbud på en kæmpestor digital markedsplads, hvor tusindvis af annoncører får lov til at byde på, om de vil præsentere en bannerreklame i lige præcis din internetbrowser.

Børsnoteringen kommer i en tid, hvor aktiemarkederne over hele kloden er ekstremt volatile. Store fald og vilde stigninger er blevet hverdag og er udtryk for en grundlæggende nervøsitet, der er ansporet af globale handelskrige, og politisk usikkerhed i form af blandt andet Brexit. Det har ramt en række store internationale selskaber, der har opgivet at lade sig børsnotere. Alene i oktober var der 25 potentielle noteringer, der blev droppet i Europa.

»Det er selvfølgelig noget, vi kigger på. Men helt grundlægende mener jeg, at det vigtigste, når man børsnoteres, er, om man har den rigtige historie, om der er en interesse hos investorerne, og om investorerne har midlerne til at investere i virksomheden. De kriterier er godt opfyldt her,« siger Gustav Mellentin.

Vil fordoble vækst

Gustav Mellentin vurderer, at der trods uro på markederne er pæn efterspørgsel på aktier i teknologi- og vækstselskaber. Han forklarer, at selskabet gerne vil fordoble sin vækst og være profitable inden for det, som det selv kalder for mellemlangt sigt. Ifølge ham er det tre til fem år.

Adform omsatte i 2017 for 444 mio. kr., med et underskud på 19 mio. kr. Frem til 2014 gav Adform overskud, men en vild jagt på vækst har fjernet ambitionen om et overskud de seneste år. I både 2015, 2016 og 2017 har der været underskud i driftsresultaterne, og det ventes også at fortsætte i 2018 og 2019, ikke mindst når der kommer udgifter til børsnoteringen oveni.

Som led i den vækstplan er der blevet investeret heftigt i Adform de seneste år. I 2014 investerede Via Equity, der hører under ATP, 35 mio. kr. i Adform, og året efter skød Danica Pension 139 mio. kr. i selskabet.

Og netop vækst er fokus i selskabets kommende børsnotering.

»Væksten kan vi få på flere måder. Den ene er, at vi investerer i vores markeder. Vi skal blive ved med at lande flere af de her store globale annoncører, der kan tage os med ud af Europa. Og så skal vi sørge for, at hver enkelt af vores kunder bruger så mange af vores produkter som muligt. Derfor skal vi også blive ved med at investere i udviklingen af vores produkter,« siger Gustav Mellentin.

Han forklarer, at Europa er det vigtigste marked for Adform, men at man også er til stede både i Amerika og Asien, hvor der er stor vækst. Måden, hvorpå virksomheden skal tage flere markedsandele på de kontinenter, bliver på ryggen af store europæiske kunder.

»Vi har landet flere store kunder i Europa, der er i Fortune 500-segmentet, og så skal vi vokse med dem uden for Europa. Det er helt klart en vigtig strategi for os.«

Adform har i dag 23 kontorer globalt og beskæftiger 800 ansatte, heraf 500 i Østeuropa. Virksomheden har hyret ABG Sundal Collier, Danske Bank og Carnegie til at stå for børsnoteringen.