Vi er skeptiske over for GPS-tjenester

Et flertal af danskerne er nervøse for lokationstjenester som Facebook Places, viser ny undersøgelse. Men det vil hurtigt ændre sig, mener forsker.

Foto: ESA / HANDOUT

Endnu er det kun ganske få danskere, der bruger tjenester som Foursquare, Google Lattitude og GoWalla - og Facebook Places er slet ikke åbnet i Danmark endnu.

Men om kun et par år, vil vi bruge den slags lokationstjenester som det mest naturlige i hele verden. Også selv om flertallet af danskere i dag står helt af på ideen om, at bruge mobilens GPS til andet end at finde vej.

Danskerne kender deres mobiler

Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget af internetpsykologen Anders Colding-Jørgensen fra Locationlab, som hører under Instituttet for Fremtidsforskning.

Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Userneeds blandt 2000 danskere, der er blevet spurgt om forskellige ting, relateret til mobiltelefonens GPS.

I undersøgelsen kunne knap 91 procent svare på, om deres mobiltelefon er udstyret med GPS - hvilket 37 af de adspurgtes mobiler er. Alligevel er det fortsat et absolut mindretal, der faktisk bruger mobilens GPS i samspil med de sociale medier, der tilbyder en form for lokalitets-tjeneste.

Check ind i pølsevognen

Lokation er ellers det nye sort i den teknologiske verden. Størst og mest kendt er tjenesten Facebook Places, hvor iPhone-brugerne kan 'checke ind' de steder, de kommer - og dermed vise vennerne, at man nu fx er på spillestedet Vega eller i pølsevognen Harrys Place i Nordvestkvarteret. Tjenesten findes dog ikke i Danmark endnu.

Men viser undersøgelsen, at op mod 60 procent af de adspurgte anser det for lidt eller meget skræmmende, at vennerne, kæresten og familien kan følge med i, hvor i verden man befinder sig.

Det skal ses i forhold til, at kun 10-12 procent anser det for hyggeligt.

Boom foran

Alligevel anser undersøgelsens bagmand, internetpsykologen Anders Colding-Jørgensen, lokalitetstjenester for at være i begyndelsen af et meget kraftigt boom.

"Hvis man spurgte folk for fem år siden, om de kunne forestille sig at dele et billede på internettet af deres aftensmad, ville de fleste nok have svaret nej. Men i dag er det det mest naturlige at gøre via Facebook. Så man kan sige, at vi er i en før-vi-går-i-gang-situation".

Der findes allerede end håndfuld lokations-tjenester, anført af Foursquare, der nærmest er en slags geografisk spil, hvor man kan blive borgmester af den lokale café, hvis man kommer der ofte nok. Tjenesterne hitter dog primært i USA, mens det i Danmark kun er et fåtal, der bruger dem.

Noma er hot. Inkasso er not

"At vise venner sin lokation er jo noget, der er med til at definere ens identitet. Folk vil vise, at de er på Noma, men ikke, at de sidder i venteværelset i kommunens inkassoafdeling. Det siger jo meget om en, at man kommer på Roskilde Festivalen eller et trendy sted på Vesterbro - og det er information, vi i forvejen deler," siger Anders Colding-Jørgensen.

Han henviser til, at en meget stor andel af folks statusopdateringer på Facebook og Twitter i forvejen handler om lokationer, og det samme gør de ting, man er fan af på Facebook.

Samtidig er lokation noget af det mest basale mellem mennesker, fordi man jo i sagens natur ofte gerne vil mødes med sine venner, mener Anders Colding-Jørgensen.

Basalt behov

"Kigger man på menneskets mest basale behov, er det mest interessante hvor der er noget, jeg kan spise, hvor der er noget, der kan spise mig - og endelig, hvor der er nogen, jeg kan have sex med. Det er allesammen ting, der handler om lokation," siger internetpsykologen, der dog samtidig fremhæver, at vores brug af lokationstjenester nu er en anelse mere raffinerede.

"Men det er alligevel interessant, for mens Facebook krævede tilvænning, er vi langt mere klar til lokationstjenester. Behovet for at fortælle hvor vi er, er der på forhånd, det er ikke noget, vi skal opfinde. Og Facebook har nu vænnet os til at dele vores liv med flere hundrede mennesker," siger han.

Kommerciel dimension

Lokationstjenester har også et kommercielt perspektiv. Dels er det en våd drøm hos annoncører at kunne tilpasse annoncer efter hvor folk opholder sig - og dels er flere virksomheder allerede i gang med at lave små spil, hvor folk kan tjene bonusser op ved fx at gå på McDonalds et antal gange.

GPS-undersøgelsen er en af de første af sin art, og rummer også en række andre pekuliære forhold. Eksempelvis er nordjyderne mindst glade for at bruge GPS mens alder tilsyneladende ikke har den store betydning for, hvor meget man bruger mobilen til at finde rundt.

Undersøgelsen kan læses i sin helhed her