Mediemoguls iPad-avis kommer i næste uge

Mediemogulen Rupert Murdochs rendyrkede tavlecomputer-avis, vil udkomme første gang i næste uge.

Også Virgin-milliardæren Richard Branson udgiver et magasin til iPad. Her er der dog ikke tale om en avis, men om månedsmagasinet The Project. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE SEGAR

Trods svigtende magasin-salg på Apples tavlecomputer, iPad, fortsætter mediemogulen Rupert Murdoch ufortrødent med sit avisprojekt, The Daily - og nu er der ovenikøbet kommet en dato på, hvornår mediemogulens iPad-avisprojekt for første gang vil se dagens lys.

Det bliver ifølge Forbes den 19. januar, hvor Murdoch under stor virak vil skyde udgivelsen af The Daily i gang. Hverken Murdoch selv - eller hans selskab News Corp. har bekræftet datoen, men Murdoch orienterede angiveligt en udvalgt flok journalister under sidste uges CES-messe i Las Vegas.

The Daily har sågar fået en hjemmeside, hvor der dog endnu ikke er noget indhold.

The Daily er det første dagblad, der er skabt til at udkomme på tavlecomputere. Dermed er det også et af mediebranchens største eksperimenter lige i øjeblikket - og lige fra første færd har The Daily-projektet tiltrukket stor opmærksomhed.

Murdoch har selv erklæret iPad-avisen som det mest spændende projekt i News Corp. lige nu, og har hyret nogle af koncernens bedste folk til projektet.

Tavlecomputere - anført af Apples iPad - anses for at være en mulig redningsplanke for en trængt mediebranche, hvor færre gider betale for en papir-avis, samtidig med at ingen har fundet en holdbar løsning for betalt net-indhold.

Her kan tavlecomputeren være mediebranchens vej til nye indtægter, der kan kompensere for de tabte. Det skyldes til dels, at tavlecomputeren er skabt til læsning i mere hyggelige situationer, som fx i sofaen. Og fordi enhederne altid er online via wifi eller mobilt bredbånd, kan aviser og magasiner udkomme direkte til enhederne via nettet.

Dermed får man måske fat i nogle, som gerne vil betale for journalistik - bare ikke på papir, samtidig med at man sparer alle de mange omkostninger, der er forbundet ved at levere en avis ind ad folks brevsprækker.

Ideen mangler dog at bevise sin levedygtighed, og indtil videre er erfaringerne fra magasin-branchen blakkede. Her måtte en håndfuld amerikanske magasiner ved årsskiftet se sine læsertal styrtdykke, trods et stigende antal iPad-brugere. Alene IT-magasinet Wired havde tabt over 75 procent af sine iPad-magasin-købere i forhold til det første nummer.