Årets 10 bedste klassiske plader

Berlingskes Søren Schauser har samlet årets bedste klassiske udgivelser. Se listen her

Patricia Petibon som Lulu i Alban Bergs opera ved Salzburg Festival 2010. Fold sammen
Læs mere
Foto: BARBARA GINDL


10. Rødtop med klangbund

Ikke at Patricia Petibon er så ung og ukendt endda: Den franske sangerinde gik ud fra konservatoriet i Paris med guldmedalje for hele 15 år siden. Men vi danskere har ikke hørt så meget til hende. Så pigens seneste plade vil komme som en kæmpe overraskelse for mange. Om hun synger historisk korrekt, føles ret ligemeget - for hendes kunst bærer igennem uanset. Alene skæringen fra »Alcine« er sindsoprivende.

»Rosso«. Med Patricia Petibon, Venice Baroque Orchestra og A. Marcon. Deutsche Grammophon

9. To lys på et bord

Åh nej. En skive kun med Gustavs Mahlers langsomme stykker... Den sensitive senromantiker gøres til hyggeonkel, til lydspor under to lys på et bord. Hans timelange orkesterbrus skal da høres fra ende til anden! Genudgivelsen er alligevel forbløffende god. »Urlicht« hører trods alt til hans smukkeste musik overhovedet. Og en afgrundsdyb Brigitte Fassbaender lyder stadig skønt. Mahler på en depraveret facon - og derfor samtidig rammende for den tid.

Mahler: »Adagioer«. Chicagos og Berlins symfoniorkestre. Dir.: G. Solti og R. Chailly. Decca

8 Nyt på den gamle måde

Cembalo lyder som to skeletter i hyg på et bliktag, sagde en gammel vits. Men ikke i Matthew Halls' hænder! Britens instrument lyder helt igennem blødt og dejligt - og man savner aldrig flyglets farver. Verden fik J.S. Bachs gådefulde »Goldberg-Variationer« i salige Glenn Goulds version hele to gange og blev en anden. At det ikke afholder mænd som Matthew fra nye lyt på værket, er bare dejligt.

J.S. Bach: »Goldberg-Variationer« m.m. Med Matthew Halls, cembalo. Linn CKD


7. Gammel kærlighed ruster aldrig

Vadim Repin vandt den store Queen Elisabeth Violinkonkurrence i Bruxelles bare 17 år gammel. Han er i dag en mand på vej mod de 40, en virtuos med hele kloden som arbejdsplads, et af Ruslands stærkeste kort internationalt. Men han har i enestående grad bevaret drengens kærlighed til det allermest elementære ved violinspillet. Og han er ikke bange for stykker af den knap så kendte, mere udfordrende slags.

Violinsonater af Janácek, Grieg og Franck. Med Vadim Repin og Nikolai Lugansky, klaver. Deutsche Grammophon 

6. Og nu til noget helt andet

Heinrich Schütz var Tysklands første store barokkomponist. Født et århundrede før kollegaen J. S. Bach. En kostbar kapelmester ved Christian IVs hof ad hele to omgange. Men mange musikelskere kender ham knap nok. Dét laver vort eget Ars Nova Copenhagen med Paul Hillier ved roret om på. Alene evangelistens føling med barnemordet i Bethlehem og folkets klager og gråd og hulken! En indspilning med for lidt drama eller for meget.

Schütz: »Weihnachtshistorie« og »Auferstehungshistorie«. Med Ars Nova Copenhagen, Concerto Copenhagen og Sirius Viols. Dir.: Paul Hillier. Dacapo

5. Hellere lille og hurtig

Hvis man ejer et godt øje til Yuja Wang, så har man brug for en kikkert. Den bare 23 år gamle kineser fylder ikke meget på en klaverstol. Men som hun dog spiller... Vægten ligger på et uddrag af Stravinskys snart 100 år gamle »Petrushka« samt Brahms' virtuose variationer over et tema af Paganini og Ravels katastrofiske »La valse« fra tiden lige efter Første Verdenskrig. Alt sammen sjovt og anderledes.

Musik af Stravinsky, Scarlatti, Brahms og Ravel. Med Yuja Wang, klaver. Deutsche Grammophon 

4. Messe for mystikere

To timers barokhave. To timer med sære symmetrier og gåder a la Dan Brown undervejs. Vævet sammen til ét stort favntag for sang og instrumenter. J. S. Bachs vældige messe har altid været et højdepunkt i musikhistorien. Så hvilken indspilning skal man vælge? Fra nu af den nye med Dunedin Consort & Players. De skotske sangere og musikere trawler gennem den tyske mesters største værker og gør det frisk.

J.S. Bach: »Messe i h-mol«. Med bl.a. Dunedin Consort&Players. Linn CKD

3. Miraklernes tid

Hendes navn rimer på ungdom og skønhed. Men hun runder altså snart et halvt århundrede. Og hun lyder efterhånden ret traditionel. Anne-Sophie Mutter har vel ikke fordums stjerne længere - dertil er der kommet for mange nye omkring hende. Men hendes indspilning af Brahms violinsonater med Lambert Orkis ved klaveret er dybe fra ende til anden. En lidt mindre klassicistisk og mere romantisk Brahms.

Brahms: »Violinsonater«. Med Anne-Sophie Mutter og Lambert Orkis. Deutsche Grammophon 

2. Dansk musiks glemte guld

Didrik Buxtehude var det hotte navn for et kvart årtusind siden, en af barokkens største som både komponist og orgelvirtuos. Theatre of Voices bud på en god håndfuld af hans kantater fortjener indtil flere priser. Musikken rækker fra velkendte orgelstykker til ukendte kantater, fra skønt sungne satser på svensk til den såkaldte missa brevis i en allerede dengang lidt højtidelig stil. Enhver elsker af barokmusik vil sidde som klistret til højttalerne.

Buxtehude: »Scandinavian Cantatas«. Med Theatre of Voices og Bine Bryndorf. Dir.: Paul Hillier. Dacapo

1. Moral i det sorte selskab

Kender du »Tryllefløjten«? Ikke før René Jacobs' spritnye indspilning har været i ørerne. Den flamske dirigent vender bunken og leverer levende musikteater med okkulte undertoner. Velkommen til Mozarts største syngespil, dramatiseret som en slags hørespil - komplet med trin og susen og smækken. Helt klart den mest spændende indspilning af værket i mange år.

Mozart: »Die Zauberflöte« med tekst af E. Schikaneder. Med bl. a. Akademie für Alte Musik Berlin. Dir.: René Jacobs. Harmonia mundi