Halvanden mia. kr. til ny letbane

En letbane med hurtige sporvogne langs den københavnske Ring 3 er rykket klart nærmere, efter at transportministeren vil skyde penge i projektet. Borgmestre skal nu på pengejagt.

Regeringen tager nu første skridt hen imod at etablere den letbane, som i mere end ti år har været et politisk stridsemne.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) oplyser til Berlingske Tidende, at staten vil finansiere en del af letbanen, som er en moderne, hurtiggående sporvognslinje, der over 28 stop skal løbe langs Københavns Ring 3 - fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd.

 - Jeg er klar med 1,5 milliarder kroner, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) forud for et møde i dag med repræsentanter fra Region Hovedstaden og de 10 kommuner, som letbanen skal løbe igennem.

Staten finansierer dermed op mod halvdelen af letbanen, som vil komme til at koste i alt 3,7 milliarder kroner. De resterende 2,2 milliarder kroner skal regionen og kommunerne selv finde, fastslår Hans Christian Schmidt.

Letbane kan tiltrække arbejdspladser

Borgmester i Lyngby-Taarbæk Kommune, Søren P. Rasmussen (V), jubler over tilsagnet fra transportministeren. Han fortæller, at kommunerne håber at kunne skaffe resten af beløbet ved at inddrage private investorer eller ved at låne pengene af staten.

 - For jeg har ikke en milliard i kommunekassen, siger Søren P. Rasmussen, der taler på vegne af de 10 kommuner.

Indenrigsminister Bertel Haarder (V) afviser ikke et lån, men udsteder dog heller ingen garantier.

 - Vi har en ret restriktiv holdning til ønsker om udvidelser af de kommunale budgetter, for siger man ja det ene sted, vil det give reaktioner et andet sted. De må komme med en velbegrundet ansøgning, som vil blive lagt i bunken, siger han.

Ifølge en rapport, det rådgivende ingeniørselskab COWI har udarbejdet for Transportministeriet, vil en letbane langs Ring 3 over en 15-årig periode kunne tiltrække 66.000 arbejdspladser og give kommunerne i hovedstadsområdet en ekstraindtægt på to milliarder kroner.