Virkelig veloplagt vold

Robert Rodriguez' »Machete« er blodig kulørt kitsch og yderst underholdende.

Den furede Danny Trejo spiller barsk mexicansk helt i den knaldende kulørte og yderst underholdende film »Machete«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sony Pictures

Ingen anden skuespiller har så furet et fjæs som Danny Trejo, og ingen anden instruktør skildrer vold så veloplagt som Robert Rodriguez, så de to passer perfekt sammen.

Den tidligere straffefange Trejo har troligt spillet biroller i en lang række film - han ligner virkelig en mand, som man bør være bange for - og har omsider fået sin første hovedrolle i »Machete« om en mexicansk politimand, hvis familie bliver dræbt, og som derefter hutler sig igennem tilværelsen i en grænseby i Texas, indtil han lokkes i en fælde i forbindelse med en likvidering på skrømt og dermed blandes ind i opgøret mellem blandt andre en korrupt politiker, en mexicansk narkobaron og en kvindelig frihedskæmper.

Ikke seriøst

Handlingen kan trods enkelte anfald af idealistisk retorik umuligt tages alvorligt og forlanger heller ikke at blive det, for Rodriguez er et stort legebarn, som elsker at udforske nye og spektakulære måder at aflive folk på. Hovedpersonen Machete har ikke fået sit tilnavn for ingenting - nu og da minder han om Toshiro Mifunes sværdsvingende samurai i Akira Kurosawas »Yojimbo« - men det er heller ikke så tosset at se den vakre Michelle Rodriguez iført sort BH og bazooka.

»Machete« skal opleves som en knaldende kulørt filmisk tegneserie, og den er kraftigt krydret med Robert DeNiro som skurkagtig politiker, Steven Seagal som overvægtig narkoboss, Don Johnson som morderisk psykopat, Lindsay Lohan som hans oftest afklædte datter samt ikke at forglemme den yppige yndighed Jessica Alba som retskaffen politibetjent.

Hvis man har set tidligere Rodriguez-film som »Desperado« og »Once Upon a Time in Mexico«, bliver man ikke overrasket over, at »Machete« er ekstremt blodig og blandt andet byder på en del afhuggede hoveder.

Men den muntre texanske instruktør forstørrer altid virkemidlerne i sine film så kolossalt, at man ikke generes af ubehagelig realisme, og nok er resultatet regulær kitsch, men sådan er det også tænkt.

For det er den indre drengerøv, der bliver luftet her, og det er helt tydeligt, at den nyder det.