Kort, men godt fortalt

Otte nye danske novellefilm fra Super16 rummer masser af talent, men for mange dumme hovedpersoner.

Lea Maria Høyer Stensnæs er indtagende - og uhyggelig - i hovedrollen  i novellefilmen »Vilddyr« fra Super16. Fold sammen
Læs mere
Foto: Super16
Det er dyrere at lave en film på to timer end én på 20 minutter, men det er på sin vis også nemmere, for at fortælle noget væsentligt ganske kortfattet er næsten det sværeste af alt.

Det er den udfordring, de otte nye instruktører fra den alternative filmuddannelse Super16 er oppe imod i deres afgangsnovellefilm, og de håndterer udfordringen med frisk og energisk fortælleglæde. Her er nye talenter på spil, og det eneste ærgerlige er, at flere har valgt at fortælle om afstumpede og stupide mennesker, som man har svært ved at interessere sig for.

Primitive unge

Således skildrer Behrouz Bigdelis »Til alle mine venner« i en dokumentarisk virkende stil to venners konflikt i et aggresssivt punkmiljø et sted i provinsen, mens David B. Sørensens »Bellum« handler om lige så primitive unge, der på en bondegård brølende hælder sprut i sig, inden en af dem skal rejse væk som soldat.

Og i Fenar Ahmads melodrama »Thors hammer« slår nogle unge en dranker ihjel under et indbrud – her handler det dog om samvittighedsnag, og Trine Dyrholm pryder filmen i en siderolle.

En mildt sagt adfærdsvanskelig ung mand optræder ligeledes i Mads Nygaards »TeddyBoy« om en mors vanskelige genforening med sin næsten voksne søn på en institution i Polen, og let er livet heller ikke for Peter i Jonas Poher Rasmussens »Et hus af glas«, for den gartneri-ansatte unge mand har store kvaler med at få fortalt sin kæreste en dyster hemmelighed fra sin fortid. Heldigvis er kæresten sød, og filmens slutning rummer håb.

Besværlig kærlighed

I Lasse Lindsteens skitseprægede »Au pair« kommer en russisk stuepige i et moralsk dilemma, da hun får akut brug for penge, mens Camilla Magids »From Palestine with Love« adskiller sig fra de øvrige film ved at være en flimrende dokumentar om den besværlige kærlighed mellem en kvinde i Palæstina og en mand i Stockholm.

Allerbedst er Ask Hasselbalchs visuelt og tematisk dristige »Vilddyr« om en sød, men frustreret skolepiges uhyggelige forvandling. Her er både poesi, humor og gys – og alle otte film er alt i alt velskabte og originale (samt kortfattede!) nok til at være en fornøjelse at se.