Kedelig kærlighed

»Dear John« er et drama mellem to af de mest uinteressante hovedpersoner set i en kærlighedsfilm.

Amanda Seyfried fra »Mamma Mia« og hendes veltrænede medspiller Channing Tatum er parret, der skal sælge »Dear John« til det yngre publikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nordisk Film

»Kan kærligheden overvinde alt?« Sådan lyder taglinen til »Dear John«, men efter at have haft den blandede fornøjelse at se Lasse Hallströms nye film, fristes man til at spørge: »Kan kærlighed skildres så kedeligt?«

I filmen, der er baseret på Nicolas Sparks' roman, møder den unge soldat John den yndige Savannah på stranden i North Carolina, da han er på orlov. De forelsker sig hurtigere, end hun kan nå at tælle linjerne i hans veltrænede sixpack. Da John skal i tjeneste, lover de hinanden troskab og skriver sammen, til de genforenes efter et år. Desværre må de skilles igen, for da 11. september rammer USA, føler John, at han må kæmpe for sit land. Og før han vender tilbage, har Savannah engageret sig til anden side, draget af sin trang til at udføre velgørenhed.

Ingen skal beskylde »Mamma Mia«-stjernen Amanda Seyfried for at være et skuespiltalent, og selv om hun lyser op som Savannah med sit dejlige smil, og Channing Tatum er overbevisende nok som den fåmælte John, er der intet bemærkelsesværdigt ved deres karakterer. Tatum har nogle bevægende scener med sin autistiske far, spillet af den stærke birolle-skuespiller Richard Jenkins, og mellem dem udspiller den mest interessante kærlighedshistorie sig. Desværre i en parentes.

Uheldig krydsning

Der er noget anakronistisk over en film om to unge elskende, der i dag lader sig adskille af selvpålagte pligter, og selv om »Dear John« er en velinstrueret film, er den også en uheldig krydsning mellem sentimentalt melodrama á la William Wylers efterkrigsepos »The Best Years of Our Lives« og »High School Musical«.

Hvis man nød og beundrede den svenske auteurs »Mit liv som hund« fra 1985, »Hva så, Gilbert Grape?« fra 1993 og hans mindre kradsende, men vedkommende filmatisering af »Æblemostreglementet« fra 1999, kan man roligt springe denne teenage-tåreperser over.

Lad os i stedet se frem til, at Hallström vender tilbage til sit speciale - verden set gennem outsiderens øjne - med filmen om Einar Wegener, den første mand i verden, der fik en kønskifteoperation, »The Danish Girl« med Nicole Kidman i hovedrollen.