Jolie i gammeldags thriller

Der er hæsblæsende tempo, gode stunts og ikke mindst en troværdig Angelina Jolie i action-thrilleren »Salt«.

Angelina Jolie – en solid præstation i en plot­mæssigt slemt haltende film. Fold sammen
Læs mere
Foto: Disney

Der er, desværre, få kvindelige actionstjerner af den troværdige slags. Det vil sige skuespillerinder, der vil og kan udføre deres stunts selv. Milla Jovovich i »Resident Evil«-serien er en af dem. Og Angelina Jolie en anden. Og det er lige præcis det, at man tror på, at Jolie er i stand til at gøre de ting, hun gør i »Salt«, der gør, at filmen ikke ender kikset. For der er sandt for dyden noget oldschool over, at vi nu skal have en spion-thriller, tilmed om russiske KGB-overløbere, af den slags vi så en del af i 1980erne, hvor det vrimlede med koldkrigsfilm, eller 90erne med den australske instruktør Phillip Noyces egne »Patriot Game«s og »Clear and Present Danger«.

Men Noyce, der tidligere også har lavet den fremragende »Rabbit Proof Fence« om aboriginals, mener åbenbart, at temaet om »sleepers«, spioner, der integrerer sig i fjendelande, sagtens kan overføres til nutiden og i overført forstand kan lede tankerne hen på nutidige fjendebilleder. Om man køber den, må være op til publikums velvillighed.

Russiske spioner

I filmen er Jolie CIA-agenten Evelyn Salt. Da bureauet en dag får en russisk spion ind, der beskylder Salt for også at være russisk spion, går CIAs alarmberedskab i gang. Hun kommer under mistanke og gør det ikke nemmere for sig selv ved at flygte. Øjensynligt for at opklare beskyldningerne mod sig og undervejs også forhindre et præsidentmord, intet mindre. Mere kan ikke røbes, det ville afsløre for meget af de plotmæssige overraskelser, der er indlagt, men det kan afsløres, at man blandt andet får Jolie i mandeudgave at se, og at der også er flere imponerende stunts.

Rollen var tænkt som en mand, men da Jolie viste interesse for filmen, der på det tidspunkt hed »Edwin A. Salt«, blev rollen skrevet om. Og hun fylder den godt ud og er vel nærmest blevet det kvindelige svar på Jason Bourne. Men selv om Noyce tydeligvis har besluttet sig for at gå total overboard i actioneffekter, kan det ikke dække over, at historien har så store plotmæssige huller, at det grænser sig til det latterlige. Det er derfor Jolie mere end nogen anden, der alligevel gør »Salt« til habil over-the-top-underholdning for popkornspublikummet, der er ude efter sjov og ballade og ikke så meget mere.