Litterær pingvin fylder 75 år

Paperback-revolutionen brød for alvor ud, da Sir Allen Lane besluttede sig for at lave billige udgaver af kvalitetslitteratur. Ingen troede dengang på idéen, der stadig tager verden med storm.

Det er nu 75 år siden, de første Penguin-bøger så dagens lys. Fold sammen
Læs mere

Hvis man i 1935 ville læse bøger, krævede det enten en solid indkomst eller et bibliotekskort. Men så fik Sir Allen Lane en idé: at udgive gode bøger som paperback til en pris, hvor alle kunne være med. Penguin Books var født og nu, 75 år senere, indtager bøgerne med den lille pingvin stadig nye dele af verden.

Der var ikke mange, der troede på konceptet, da Sir Allen Lane begyndte at indkøbe rettigheder til at udgive sine paperbacks. Bøger med blød ryg var dengang forbeholdt tvivlsom litteratur, og eftersom de fleste regnede med, at Penguin Books hurtigt ville lukke igen, fik han en billig pris. De første ti bøger talte forfattere som Agatha Christie, Ernest Hemingway og André Maurois.

Bøger på stationen

Tanken var, at bøgerne skulle være tilgængelige på togstationer, i kiosker og andre steder, hvor folk købte læsestof. Bøgerne blev trykt i små formater og i opsigtsvækkende farver alt efter genre. En ordre på 63.000 kopier fra stormagasinet Woolworths betød, at Penguin Books kom økonomisk i mål. Tre år senere talte kataloget mere end 160 titler.

Papirrationeringerne under Anden Verdenskrig satte en dæmper på antallet af udgivelser, men i 1946 tog Sir Allen Lane hul på et nyt kapitel. Penguin Classics blev lanceret med en oversættelse af Homers »Odysseen«, og serien af klassiske værker blev hurtigt en succes, der i dag tæller knap 1.200 titler.

Hvad nu, pingvin?

Til trods for at Penguin Books altid vil blive associeret med de bløde orange omslag og den lille fugl som logo, er tanken om de bredt tilgængelige bøger fortsat ind i den digitale tidsalder. Penguin Books satser stærkt på e-bøger, og da Apples iPad blev lanceret i USA, var Penguins version af »Peter Plys« den bog, der allerede var installeret, når kunden fik sin iPad.

Men, siger folkene i Penguin, folk holder stadig af rigtige bøger, så det 75-årige koncept fortsætter i fremtiden.