Der er en feber på motorvejen

Bøger: »Enhver betydning er også en mislyd« Lars Skinnebach praktiserer lyrisk paintball og rammer svimlende præcist, selv når der skydes veloverlagt forbi.

Lars Skinnebach – nyskab ende sproglige undersøgelser og eksperimenter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gyldendal/presse

Der er så meget fantastisk at sige om Lars Skinnebachs nye digtsamling »Enhver betydning er også en mislyd«, at det er helt umuligt at beslutte sig for, hvor man skal begynde. Skal man starte med citere farvestrålende knaldperler og sproglige lykkekager fra en bog, hvor det »regner med forstadsfruer« og »sner med sygeplejersker« »Din brugsværdi/ aftager i aften, skat/ Vi skulle gifte os/ i aften, skat/ skal vinden anerkendes/ som et rige i mine lommer«? Eller skal man berette om en digtsamling, der med undertitlen »genrer« udfører en række sproglige undersøgelser af og eksperimenter på sig selv, så man nærmer sig en sprogfilosofisk praksis, hvor sproget og sætningskonstruktionerne i en bevægelse nærmer sig opløsning og nyskabelse »Grænsesprængningen er ikke et personligt problem, det er et sprogligt. Selvfølgelig skal jeg skide. Toilettet er rent som et ægteskab og jeg læser bilmagasiner, mens lyset går ud«? Måske ville det være bedre bare at skrive sort på hvidt, at Skinnebach er en stor lyrisk begavelse i besiddelse af et eksplosivt, egensindigt billedsprog, så ingen er i tvivl? Men der er nu heller ikke noget, som at lade linjerne tale for sig selv »jeg er/ middelklassens svar på Luthers sekretær/ eller var jeg spørgsmålet, mester?«. Man kunne også rette blikket mod verden og fokusere på digtsamlingens aggressive samfundskritik, hvor der »suttes på vækstøkonomier«, »hygiejneliv«, »frisureværdier«, og hvor man sagtens kan erklære sig for nazist – »for sproget er alligevel hævet over de ideologier«. Det er virkelig umuligt at beslutte sig for en passende begyndelse. Mest forfærdende er det imidlertid at slutte, når der er så meget mere, man gerne ville have sagt om »Enhver betydning er også en mislyd«. Så lad det ikke slutte! Få fingrene i »Enhver betydning er også en mislyd« og læs den igen og igen. Det er en digtsamling, der vokser. Bestemt ikke ind i himlen – »Der er en feber på motorvejen, jeg kører/ gennem en verden af had/ Folk går i grupper i aften er alle sorte« – men lige ind i sproget og verden.