Dronning Holst er læsernes klare favorit

Læsernes Bogpris blev i aftes tildelt Hanne-Vibeke Holst for romanen »Dronningeofret«.

Foto: Bo Amstrup

AALBORG: Sikken en fest!

Det kan meget vel være, at Hanne-Vibeke Holst ikke altid har fået alle de priser, hendes store og populære forfatterskab berettiger til. Men i dette forår er tingene i hvert fald vendt. Til det bedre. For nylig modtog den 50-årige forfatter boghandlernes pris, De Gyldne Laurbær, og prisen Danskernes Yndlingsforfatter, som uddeles af boghandlerkæden Bog & Idé, for sin store roman »Dronningeofret«. I går fik hun så overrakt Berlingske Tidendes og Danmarks Biblioteksforenings eftertragtede litterære hædersbevisning, Læsernes Bogpris, for samme værk. Det skete under Danmarks Biblioteksforenings årsmøde i Aalborg, og det var en meget glad Hanne-Vibeke Holst, der tog imod hæderen og de medfølgende 50.000 kroner:

»Jeg bliver jo lige glad hver gang. Lige taknemlig og lige overrasket. Det kunne jo lige så godt have været nogle andre,« sagde Hanne-Vibeke-Holst og tilføjede:

»I feltet til Læsernes Bogpris var der nogle virkelig gode og tunge kandidater imellem, så det var slet ikke nogen selvfølge, at jeg skulle have den pris.«

Nutidsskildring
På spørgsmålet om, hvad det egentlig, med hendes egne ord, er for en trilogi, der nu er blevet både afsluttet og hædret behørigt, sagde Hanne-Vibeke Holst, at hun for det første gerne har villet lave en nutidsskildring af det Danmark, vi ser lige uden for vores egne vinduer. Et Danmark, hvor der kæmpes om magt og ære og værdier. Et Danmark, der har befundet sig i en stor forandringsproces, også fordi en ny regering kom til i 2001:

»Min trilogi er – for det andet – et projekt, der især forholder sig til kvinders forhold til magt og magtens forhold til kvinder,« sagde Hanne-Vibeke Holst.

»Det er et projekt, som forsøger at være kritisk i forhold til den store ulighed de to køn imellem i forhold til ledelse og lederskab. Man kan også sige, at trilogien er min egen personlige magtudredning. Jeg har forsøgt at forstå, hvad magten er. Hvorfor har kvinder så svært ved at opnå magten og bevare den? Hvorfor er det så naturligt for mænd at sætte alt ind på at få magten – og det i en grad, så de er parat til at dræbe for at få den, jævnfør nutidens bandekrige?«

Noget kunne tyde på, at de litterære cirkler simpelthen har haft svært ved at anerkende den type bøger, du skriver. Hvorfor det?

»Det hænger nok sammen med, at vi ikke har den store sans for at anerkende den form for epik i Danmark. Det har meget mere været en angelsaksisk ting og også et svensk fænomen. Dette betyder så igen, at den litterære kritik måske ikke har været så kvalificeret, som den kunne have været. Enten har den fokuseret på minimalismen og kortprosaen, eller også har det hele bare været underholdning og triviallitteratur, set med denne litterære kritiks briller. Man har ikke haft tilskyndelsen til at gå mere kvalificeret ind i at forholde sig til den genre, jeg skriver i. Man har ikke haft nogen særlig interesse i eller forstand på at kritisere den på en forstandig måde.«

Dedikeret publikum
»Dronningeofret« var én af i alt ti bøger, som Berlingske Tidendes litteraturredaktion havde indstillet til Læsernes Bogpris. Alle, der havde lyst, kunne stemme, og det var der 11.000 danskere, der gjorde. Det er flere end nogensinde før, og det var et klart flertal, der syntes, at tredje del af Hanne-Vibeke Holst politiske romantrilogi var den mest prisværdige i feltet af nominerede bøger, der også talte så stærke titler som Helle Helles »Ned til hundene«, der blev nummer to, og Jens Christian Grøndahls »Fire dage i marts«, der kom ind på en tredjeplads.

»Dronningeofret« er simpelthen et hit, og Berlingske Tidendes litteraturredaktør, Jens Andersen, der i går havde fornøjelsen at overrække Læsernes Bogpris til Hanne-Vibeke Holst, sagde i sin tale til laureaten, at han ikke kunne komme i tanke om mange danske forfattere, der har et så stort og dedikeret publikum som netop dagens vinder:

»De findes i alle aldersklasser og af begge køn, selv om der går mange myter om, at mænd ikke kan fordrage dine bøger,« sagde Jens Andersen blandt andet.

»Du har læsere som kunne være din mor eller sågar bedstemor, og du har læsere, som har fulgt dig siden du debuterede i 1980 med »Hejsa Majsa«, læste videre i Louise-trilogien i 80erne og Therese-trilogien i 90erne. De har lært deres døtre at få øjnene op for kvaliteterne og udfordringerne i dit forfatterskab. Det er alle disse læsere, som også er blevet udvidet til vores nordiske brødrefolk, der har fulgt med i din seneste trilogi, »Kronprinsessen«, »Kongemordet« og »Dronningeofret«. Tre store romaner på tilsammen 2.000 sider, der på flottest tænkelige måde har slået døren op til et nyt årtusind.«

Jens Andersen sagde videre, at svaret på Hanne-Vibeke Holsts popularitet – og hendes læseres loyalitet – skal findes i den særlige måde, hun beriger dem på, og han talte om hendes »insisteren på at omgås ikke kun de største magtkampe mellem mennesker, men også – eller især – de største følelser.«

Læsernes Bogpris blev i år uddelt for sjette gang. Sidste år gik prisen for første og hidtil eneste gang til en ikke-skønlitterær bog, nemlig Peter Øvig Knudsens store to-bindsværk om Blekingegadebanden.