Store Regnegade jazztour-retur

»Montmartre - Jazzhuset i St. Regnegade 19, KHHVN K« Historien om Montmartre, altså det navnkundige jazztempel i 1960ernes København, vil for altid være indfiltret i romantik og anekdoter.

Mange store kunstnere lagde gennem årene vejen forbi Store Regnegade. Men det største navn – som oven i købet indfriede alle forventninger – var den amerikanske tenorsaxofonist Sonny Rollins. Her på scenen i Montmartre i september 1968. Fold sammen
Læs mere

Montmartre. Jo, det er jo en bydel i Paris. Men for københavnere i alle aldre signalerer navnet også musik – og ikke mindst jazz.

I dag husker mange etablissementet i Nørregade 41, hvor salig »Jazz-Kay« huserede i 1980erne, men for den persongruppe, der så småt er indtrådt i den tredje alder og derover, og som har en passion for jazzmusik, er der kun ét rigtigt Montmartre. Og det lå i Store Regnegade 19 i årene 1959-1976. Og rigtig rigtigt var det, da den navnkundige værtshusholder, Herluf Kamp-Larsen i årene 1962-1974 holdt styr på tropper og musik.

Nu er historien om Montmartre ikke helt let at holde styr på, da den ret beset har mange ender og kanter – og på mange måder er indfiltret i romantik og anekdoter. Men korrekt er det, at der allerede i årene omkring 1930 lå en musikrestaurant med navnet Montmartre i Store Regnegade 19. Siden cirkulerede navnet rundt i byen, og da der i 1950erne kom gang i jazzklubberne, opstod navnet Montmartre nok engang – blandt andet i Dahlerupsgade og på Esplanaden. Endelig fik restauratør og arkitekt Anders Dyrup fat i de gamle Store Regnegade-lokaler, og sammen med kunstnersammenslutningen »6+2« indrettede han stedet efter alle kunstens regler. Særligt markant var langvæggen med de karakteristiske gipsmasker skabt af kunstneren Mogens Gylling.

DEN 17. FEBRUAR 1959 kunne Anders Dyrup så åbne det nye Montmartre, og det skete med manér. Den populære New Orleans-klarinettist George Lewis og hans band væltede på det nærmeste det tætpakkede hus, og således var der lagt op til musik i den gamle stil. Ved lidt af en tilfældighed blev der kontakt til den amerikanske tenorsaxofonist Stan Getz, der havde slået sig ned i Danmark, og snart indtog han jævnligt scenen. Hans tilstedeværelse ændrede musikprofilen – ikke mindst, da han fik selskab af den amerikanske bassist Oscar Pettiford. Men selv om stedet nu kom på det jazzmusikalske verdenskort, måtte Anders Dyrup i begyndelsen af 1960 lukke med henblik på en renovering. Men tiden gik, Stan Getz rejste hjem, og Oscar Pettiford døde, og de fleste mistede troen på endnu et Montmartre.

NYTÅRSAFTEN 1961/62 blev dørene atter slået op med den herbeboende amerikanske pianist Harold Goldberg og den garvede tjener og jazzelsker Herluf Kamp-Larsen som de nye ejere. Efter et års tid blev sidstnævnte enehersker. På åbningsaftenen spillede den amerikanske saxofonist Brew Moore, der vedblev at være en kær gæst. Snart kunne man også opleve den legendariske bebop-pianist Bud Powell, og samme efterår mødte publikum for første gang tenorsaxofonisten Dexter Gordon, som efterfølgende gjorde Montmartre til sin hjemmebane og København til sin hjemby.

Og gennem 1960erne kom der så en lind strøm af velrenommerede amerikanske musikere, der fik glæde af hus-trioen, der som oftest rummede pianisten Kenny Drew og bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen. Og udover solister med rod i bebop og mainstream, dukkede også avantgardemusikere som pianisten Cecil Taylor og tenorsaxofonisten Albert Ayler op for at skrive jazzhistorie.

Ja, Montmartre blev et stykke jazzhistorie. Og et stykke københavnsk kulturhistorie. Og alt det er der nu kommet samling på og overblik over i kraft af en omfangsrig og informativ jazzbog. Den har været længe undervejs og har gennemgået nogle redaktionelle slagsmål, men tidligere TV-chef Henrik Wolsgaard-Iversen har været med hele vejen, og han er den primære fortæller. Han er absolut et godt og velskrivende hovedvidne til hele epoken, hvor han både fagligt – blandt andet som jazzmedarbejder ved Berlingske Tidende – og privat var stærkt involveret i begivenhederne.

Han er i sidste fase blevet sekunderet af Frank Büchmann-Møller, som er bibliotekar ved Det Fynske Musikkonservatorium og bagmand for flere internationalt prisbelønnede jazzbøger. Og han har den nødvendige sans for fakta og kronologi og har således – med de forbehold, der må tages i en sådan anledning – udarbejdet den komplette kalender – 48 sider med musikprogrammet såvel aften som nat i årene 1959-1976. Så sandelig imponerende. Og de fejl, der måtte støde det skarpe øje, hører til småtingsafdelingen, for det var jo ikke småting, der skete på adressen i Store Regnegade.

BOGEN RUMMER OGSÅ en diskografi med indspilninger fra Montmartre, og så er den ikke mindst overordentligt rigt illustreret. Først og fremmest med skarpe skud fra de stilsikre jazzfotografer, Jan Persson og Jørgen Bo, ligesom tegneren Klaus Albrechtsen, der havde fast plads ved Montmartres anmelderbord, leverer et godt udvalg af mesterlige streger.

Kort sagt – nu ligger bogen klar, og de, der i Montmartre fik den første uforglemmelige nærkontakt med levende jazzmusik, kan ubesværet henfalde til nostalgi. Og nyere generationer kan – hvis de gider – lige få sat nogle ting på plads:

Nåh - det var sådan, det var!

Den amerikanske pianist Bud Powell spiller »Anthropology« i Montmartre i 1962, ledsaget af bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen og trommeslageren Jørn Elniff:

Den amerikanske tenorsaxofonist Dexter Gordon spiller »Those Were The Days« i Montmartre i 1971, ledsaget af pianisten Kenny Drew, bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen og trommeslageren Jual Curtis:

De to amerikanere, tenorsaxofonisten Ben Webster og trompetisten Charles Shavers, spiller »Stardust« i Montmartre i 1971, ledsaget af pianisten Niels Jørgen Steen, bassisten Niels-Henning Ørsted Pedersen og trommeslageren Jørn Elniff: