»Jeg har fundet mit kald«

Line Mørkeby strøg ind på dramatikeruddannelsen. Hendes afgangsstykke spiller på Det Kongelige Teater lige nu. Og når Gasværket i morgen åbner en ny scene, er det med Line Mørkeby-stykket »Core«.

»Jeg tror, at mange unge mennesker ser teatret som en lidt tør, gammel og grå institution,« siger Line Mørkeby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Jens Astrup

Da Line Mørkeby gik på dramatikeruddannelsen, brugte hun en del energi på at observere kollegaerne i den virkelige verden. Hvordan klarer man sig? Hvilke muligheder er der? Hvad skal der til for, at man slår igennem?

»Man bekymrer sig. Det er jo ikke alle, der klarer den,« siger Line Mørkeby.

I dag er det godt et år siden, at Line Mørkeby blev udklækket som færdiguddannet dramatiker, og bekymringerne har vist sig grundløse. Line Mørkeby er kommet exceptionelt godt fra start. Det begyndte med, at Det Kongelige Teater købte hendes afsluttede eksamensopgave, skuespillet »Musical«. Nationalscenen har aldrig tidligere sat et afgangsstykke op.

»På det personlige plan har det gjort mig helt vild glad. Jeg nyder, at stykket er blevet realiseret et sted, som er så gennemprofessionelt. Fagligt har det nok også betydet, at der er flere, som er opmærksomme på mig, og det kan godt være, at det er derfor, at jeg har så meget at lave nu,« siger Line Mørkeby.

Den nye foyerscene

For tiden arbejder hun på Teater Camp Xs »Den sømand han må lide« samt på et manuskript til et nyt skuespil til Teater Grob. Og i morgen er der premiere på hendes nye skuespil »Core«, når Gasværket indvier den nye foyerscene Lille Gasværket. Stykket handler om unge menneskers kamp for at finde sig til rette i livet, og om konsekvenserne, når friheden og ansvaret bliver så svært håndterlige størrelser, at det fører til druk, stoffer, cutting og psykiske problemer.

»De unge mennesker i stykket har meget svært ved at have relationer til andre mennesker. Især kærlighedsrelationerne er vanskelige for dem, og derfor bruger de det fiktive stof core for at blive høje af lykkefølelse og flygte fra den virkelighed, de ikke kan finde ud af at være en del af,« siger 31-årige Line Mørkeby.

Som ung dramatiker er det naturligt for Line Mørkeby at beskæftige sig med de unges univers – og hun vil rigtig gerne lave teater, som også unge mennesker har lyst til at se.

»Jeg tror, at mange unge mennesker ser teatret som en lidt tør, gammel og grå institution, der laver højpandet teater. Jeg ser nogle gange teater, som taler hen over hovedet på mig med en masse snak og tunge litterære tekster. Jeg kan selv have svært ved at blive fastholdt,« fortæller Line Mørkeby.

»Det lyder nemt«

Hendes egen passion for teater blev dog vakt tidligt. Fra hun var 13 år lavede hun teater i ungdomsskolen, og hun skrev sit første stykke som teenager. Efter fire år som studerende på teatervidenskab på Københavns Universitet, strøg Line Mørkeby ind på dramatikeruddannelsen, som blot optager seks studerende hvert år.

»Jeg skrev en tekst til optagelsesprøven på ti dage, og så kom jeg ind. Det var det. Det lyder nemt, og det var det vel egentlig også. Men jeg var meget tændt, og jeg har det virkelig sådan, at jeg har fundet mit kald,« siger Line Mørkeby, som stadig er ved at finde at ud af, hvem hun er som dramatiker:

»Det er svært. Jeg vil gerne lave teater med underholdningsværdi, som indeholder noget visuelt eller auditivt som musik, der taler til følelserne. Men det skal også indeholde noget til hovedet og til eftertænksomheden. En del underholdning er enten-eller. Det er enten tomme kalorier eller et tungt intellektuelt bombardement.«