Metro reddet fra budgetskred

Tunnelbyggeriet på Metro Cityringen bliver dyrere og mere besværligt end oprindeligt planlagt. Alligevel holder budgettet på 15 mia. kr., da 15 nødskakte spares væk.

Foto: Søren Bidstrup
Byggeriet af den kommende Metro Cityring i København og på Frederiksberg bliver mere besværligt og dyrere end først antaget, og kun takket være store besparelser i det hidtidige projekt undgår Metroselskabet et alvorligt budgetskred, som ville overstige de lovbefalede økonomiske rammer for Cityringen til anslået 15 mia. kr.

Årsagen til fordyrelsen af byggeriet er, at undergrunden på næsten halvdelen af ringbanen ikke som ventet består af hård kalk, men derimod af blødere jord. Det betyder, at der skal benyttes avancerede boremaskiner for at bygge tunnelrørene. Og specialudstyret er både dyrere i drift og arbejder langsommere end de traditionelle tunnelboremaskiner, som gnavede sig igennem københavnerkalken på den eksisterende Metro.

Men selv om anlægsprojektet bliver betydeligt dyrere, kan det samlede metroprojekt holde sig på 15 mia. kr. endnu. Det skyldes, at der kan opnås store besparelser ved at sløjfe 15 af de i alt 20 planlagte nødskakte i Cityringen.

Metroskaktene, der typisk anvendes i forbindelse med redningsaktioner i tilfælde af brand, kan ifølge tekniske vurderinger i Metroselskabet undværes, da de førerløse tog i Metro Cityringen skal forsynes med sprinkleranlæg. Det er de nuværende metrotog ikke. Teknologien var ganske ny og usikker, da den eksisterende Metro blev projekteret i 1990erne.

Jesper Christensen, der er medlem af Metroselskabets bestyrelse og Socialdemokraternes gruppeformand på Københavns Rådhus er ikke alarmeret over den økonomiske udvikling.

»Budgettet på 15 mia. kr. er udtryk for det bedste skøn på baggrund af erfaringerne fra den nuværende Metro. Det er glædeligt, at man har kunnet lave en optimering af projektet, som er til gavn for københavnerne,« siger Jesper Christensen.

Stram budgetkontrol

Bestyrelsesmedlem Karin Storgaard fra Dansk Folkeparti siger, at Metro Cityringen er underlagt en stram økonomistyring.

»Vi har bedt om at få oplysninger om økonomien jævnligt, så vi hele tiden har styr på, hvad budgettet er,« siger Karin Storgaard.

Ifølge Metroselskabets adm. direktør, Anne-Grethe Foss, skal selskabet dokumentere over for statens sikkerhedsmyndighed, Trafikstyrelsen, at de annullerede nødskakte ikke går ud over sikkerheden for passagererne.

»Jeg er helt overbevist om, at vi kan påvise, at sikkerheden er lige så høj eller endda højere, når vi sløjfer skaktene og installerer sprinkleranlæg i togene,« siger Anne–Grethe Foss.

Metroselskabet har netop præsenteret ændringerne for ejerne, staten samt Københavns og Frederiksberg kommuner.

I det hele taget bringer udgravningen af Metro Cityringen sindene i kog i København i disse dage. Ved sidste indleveringsfrist for høringssvar i går havde Center for Byudvikling modtaget over 200 svar. Og i går modtog Københavns Kommune 3.000 utilfredse borgeres underskrifter imod et metrostop ved Gl. Strand.