Beboerere er oprørte over metro ved Gl. Strand

I dag modtager Københavns Kommune 3.000 utilfredse borgeres underskrifter imod et metrostop ved Gl. Strand. Men planerne ændres ikke, lyder svaret.

Fredningsgruppen for Gl. Strand indsendte i går 3.000 underskrifter mod placering af metrostation på Gl. Strand. Den vil ødelægge deres traditionsrige kanalplads, mener den. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Helles Eriksen
____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Fornyelser i middelalderhovedstaden vækker ivrig debat rundt omkring i byen. Denne gang gælder det et metrostop ved Gl. Strand i forbindelse med den nye Metro Cityring, der skal gøre det muligt at komme gennem byen med offentlig transport på 25 minutter (se grafik nederst i artiklen).

Fredningsgruppen for Gl. Strand, der har ca. 30 medlemmer, indsendte i går 3.000 københavnske borgeres underskrifter til Københavns Kommune, som de håber vil rykke beslutningen om at ødelægge deres traditionsrige kanalplads.

»Problemet er ikke anlægsperioden, der er jo nogen, der skal have de gener, når man bygger noget nyt. Men problemet er, at de ødelægger et stykke kulturhistorie i København ved at bygge på Gl. Strand, der aldrig kan blive genoprettet.

Det er jo ikke, fordi det bliver en form for en parisisk station i den ene ende, de kommer til at inddrage hele pladsen, og det vil aldrig blive det samme igen,« siger Nana Nørregaard-Larsen, der er sekretær i Fredningsgruppen, og påpeger, at de slet ikke er imod Metro Citry-ringen, men blot anfægter dette stop.

»Vores forslag er, at de dropper det metrostop. Det bliver meget dyrt i forhold til, hvor stort behovet egentlig er for et stop lige der, for Kgs. Nytorv ligger rundt om hjørnet. Det virker for ugennemtænkt,« siger hun.

Revner i bygningerne
Finn Wimmelmann Larsen, der er uddannet arkitekt, og er direktør og projektkoordinator i Københavnertunnelen ApS, vurderer samtidig, at der »absolut« er en fare for, at de gamle bygninger langs Gl. Strand ikke kan holde til byggeriet, som det har været tilfældet ved et metrobyggeri i Amsterdam.

»Man kan risikere revner i bygningerne, fordi egetræsstolperne får ilt og kan rådne, når grundvandet sænkes. Det er især metrostoppet ved Marmorkirken, der er berørt af dette, men så sandelig også Gl. Strand,« siger han.

Teknisk direktør i Metroselskabet Torben Johansen er dog ikke bekymret:

»Vi vurderer ikke, at der er nogen fare, vi kender, som vi ikke kan håndtere,« svarer han.

På Københavns Rådhus gør modstanden heller ikke det store indtryk:

»Vi har hørt, hvad de har sagt, men jeg mener fortsat, at det er den rigtige placering. Der er jo planer om en meget nænsom metrostation, Der er ikke nogen tvivl om, at det metrostop bliver bygget med start i slutningen af 2009, Og jeg er sikker på, at København og de gamle huse, også står der, når vi er færdige med at lave Cityringen,« siger socialdemokraternes gruppeformand Jesper Christensen (S).

Læs mere i Peter Olesens blog "Gammel Strand i fare"